Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Unijne dofinansowanie dla tunelu kolejowego w Łodzi

Komisja Europejska zatwierdziła w sposób dorozumiany realizację projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. Maksymalne dofinansowanie z funduszy unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie 1,5 mld zł.

Projekt jest częścią większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji Łódzkiego Węzła Kolejowego. Przyczyni się do większego zintegrowania transportu kolejowego z komunikacją zbiorową w aglomeracji łódzkiej. Ponadto skróci się czas przejazdu przez węzeł łódzki i nastąpi rozszerzenie oferty transportowej w mieście. W efekcie spodziewany jest wzrost liczby pasażerów i zastąpienie części ruchu samochodowego transportem kolejowym.

W ramach projektu wybudowanych zostanie 13,11 km linii kolejowej zlokalizowanej w tunelu podziemnym. Powstaną też obiekty inżynieryjne a także przystanki osobowe lub stacje kolejowe, które zostaną wyposażone w nowoczesne elementy informacji pasażerskiej. Perony zostaną dostosowane do wymagań TSI PRM.

Projekt został poddany procedurze fazowania. Oznacza to, że rozpoczęcie inwestycji i tym samym jego początkowe finansowanie ma miejsce w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, natomiast zakończenie realizacji oraz dalsze i końcowe finansowanie będzie miało miejsce w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Realizacja wszystkich prac ma być zakończona w 2025 roku. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 2 mld zł.