Dzięki oddaniu ostatniego 30-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5, od węzła Krościna do węzła Wrocław Północ, kierowcy mogą korzystać z całej trasy między Korzeńskiem a Wrocławiem.
Przekazany do użytku fragment drogi ekspresowej S5 jest ważnym lokalnie, ale także w skali krajowej odcinkiem, łączącym Wrocław z północną częścią kraju.
W uroczystości otwarcia drogi uczestniczyła wiceminister rozwoju Andżelika Możdżanowska.
"Otwarcie oczekiwanej przez kierowców na Dolnym Śląsku drogi ekspresowej S5 przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców regionu, umożliwiając szybką, komfortową i bezpieczną podróż” - mówiła wiceminister Andżelika Możdżanowska.
Wiceszefowa resortu zwróciła również uwagę, że przekazany do użytku fragment drogi ekspresowej jest istotny nie tylko dla Dolnego Śląska.
„To bardzo ważna inwestycja o znaczeniu komunikacyjnym, gospodarczym i lokalnym dla trzech województw : dolnośląskiego, wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Otwierany dziś odcinek drogi ekspresowej S5 ma około 30 kilometrów długości. Prowadzi z Wrocławia za Trzebnicę, do działającego już odcinka w kierunku Rawicza i Poznania. Droga S5 prowadzi przez Poznań i Bydgoszcz, miasta omijamy obwodnicami do węzła Nowe Marzy na autostradzie A1, skąd możemy jechać dalej na północ w kierunku Trójmiasta. W Wielkopolsce funkcjonuje już od dłuższego czasu odcinek S5 z obwodnicą Rawicza.Rolę południowej obwodnicy Poznania pełni autostrada A2, z której wjeżdżamy następnie na istniejące już fragmenty S5 w okolicach Gniezna, łącznie z obwodnicą tego miasta” – argumentowała wiceminister rozwoju.
S5 w liczbach
Do budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano:
- ok. 180 tys. m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych;
- ponad 20 tys. ton stali zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych;
- 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych w nasypy;
- 1,5 mln m2 nawierzchni bitumicznej trasy głównej i łącznic;
- jeden z największych węzłów drogowych w ramach miasta Polsce o powierzchni ok. 30 ha (łącznie z częścią zrealizowaną w ramach AOW);
Wartość inwestycji:
Całkowity koszt realizacji projektu 1 861 182 300, 00 zł
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej 911 126 425,26 zł
Lata realizacja: 2014 – 2017