Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Decyzja Komisji Europejskiej dla linii kolejowej nr 8

Komisja Europejska zatwierdziła w sposób dorozumiany realizację projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E)”. Maksymalne dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko, o które wnioskowała strona polska to prawie 0,5 mld zł.

Projekt jest częścią większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom w południowej części województwa mazowieckiego. Efektem realizacji projektu będzie skrócenie czasu jazdy pociągów. Nastąpi to dzięki zwiększeniu prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Ponadto część stacji i mijanek zostanie przekształcona w przystanki osobowe. Projekt wpłynie też na podniesienie bezpieczeństwa poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych w miejscu przecięcia się z drogami z dużym ruchem.

Zmodernizowanych zostanie prawie 43 km linii kolejowej nr 8 na odcinku Warka – Radom (LOT C, D, E). Prace obejmują również budowę drugiego toru na wskazanym odcinku oraz budowę lub przebudowę wielu obiektów inżynieryjnych tj. mostów, wiaduktów, przejść podziemnych, peronów, stacji czy przystanków osobowych. Dodatkowo, na odcinku ponad 100 km, nastąpi zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2,.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E)” został poddany procedurze fazowania. Oznacza to, że rozpoczęcie inwestycji i tym samym jego początkowe finansowanie będzie w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, natomiast zakończenie realizacji oraz dalsze i końcowe finansowanie nastąpi w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Realizacja wszystkich prac ma być zakończona w 2026 roku. Całkowity koszt I fazy projektu wyniesie ponad 800 mln zł.