Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Tytuł projektu: Zrównoważone połączenie transportu śródlądowego z portem bazowym w Szczecinie – most kolejowy na rzece Regalica” (2019-PL-TM-0244-W)

Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie

Koszt kwalifikowany: 35,5 mln EUR; w tym dofinansowanie z CEF: 7,1 mln EUR

Lata realizacji: 2020-2023

Celem projektu jest eliminacja kolizji systemów transportowych śródlądowego i kolejowego z/do portów Świnoujście i Szczecin. Most kolejowy znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy na linii nr 273.  Jest to zrekonstruowany w 1949 r. (po wysadzeniu w powietrze przez Niemców wycofujących się pod koniec II Wojny Światowej) jednotorowy most mechanicznie zwodzony. Most posiada wąskie i niskie prześwity pomiędzy filarami, co nie pozwala na poruszanie się pod nim bez czasochłonnego podnoszenia ruchomych przęseł. Dofinansowany projekt obejmuje budowę nowego, nowoczesnego mostu kolejowego w miejsce istniejącego, który zostanie wyłączony z eksploatacji. Nowy most kolejowy wyposażony będzie w dwa tory kolejowe o dopuszczalnym nacisku na oś 221 KN, przęsło żeglowne o prześwicie pionowym nie mniejszym niż 6,20 m i rozpiętości nie mniejszej niż 50,0 m. Oryginalne, podnoszone przęsło zostanie zakonserwowane i pozostawione jako zabytek techniki. Nowy most zapewni swobodną żeglugę statków żeglugi śródlądowej pod mostem i płynny ruch pociągów na moście, eliminując opóźnienia i poprawiając niezawodność przewozów towarowych i pasażerskich. Inwestycja poprawi dostępność do portów morskich w korytarzu sieci transportowej TEN-T oraz przyczyni się do trwałości połączeń transportowych i przygotuje infrastrukturę na przyszłe przepływy transportowe. Dodatkowo, zwiększenie prześwitów pozwoli na przepływ lodołamaczy, wykorzystywanych do ochrony przeciwpowodziowej.