Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Fundusze Europejskie dla cyfrowej przyszłości szkół

Zmniejszanie różnic w rozwoju krajów i regionów to podstawowy cel Funduszy Europejskich. Służy mu wiele cennych inicjatyw. Jedną z nich jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Potrzebę powszechnego dostępu do sieci oraz nauki korzystania z niej od najmłodszych lat dobitnie wykazała pandemia COVID-19. Do Internetu przeniosła się edukacja, kultura i liczne aspekty codziennego życia. Dlatego unijne pieniądze finansują m.in. działania zapewniające cyfrową przyszłość polskim szkołom.

Dzieci siedzą przy komputerach. Po lewej stronie napis: Zobacz jak fundusze unijne wspierają cyfrową edukację uczniów i nauczycieli

Podnoszenie cyfrowych kompetencji stało się dziś koniecznością i to bez względu na miejsce zamieszkania czy poziom zamożności. Wsparcie Funduszy Europejskich dla rozwoju cyfrowej edukacji w szkołach sprzyja wyrównywaniu szans i przynosi korzyści zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Przyjrzyjmy się dwóm takim inicjatywom finansowanym z Programu Polska Cyfrowa (POPC).

Pora na cyfrową szkołę

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) to program skierowany do uczniów, rodziców i nauczycieli. Realizuje go Państwowy Instytut Badawczy NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). OSE zapewnia placówkom oświatowym w całej Polsce dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego Internetu. Oferuje też wszechstronną edukację cyfrową dla rodziców i pedagogów. 

"Nasze dzieci będą funkcjonować lub już funkcjonują w świecie, który często wykracza poza naszą wyobraźnię. Dorośli nie mogą zasłaniać się niewiedzą" – przekonuje Anna Rywczyńska z NASK.
"Przecież nie musimy wiedzieć, jak działa suszarka, by przestrzec dziecko, że trzeba ją trzymać z dala od wody!"

Korzyści dla szkół z przyłączenia do OSE:

  • bezpłatny dostęp do szybkiego Internetu,
  • podstawowy pakiet urządzeń i wsparcie techniczne,
  • najnowsze cyberzabezpieczenia,
  • możliwość korzystania z nowoczesnych cyfrowych narzędzi i treści edukacyjnych online,
  • możliwość udziału w projektach edukacyjnych na temat zasad bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych,
  • mLegitymacja, czyli dokument w telefonie.  

 Do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zgłosiły się już 20 804 placówki w całym kraju. 

"Korzyści z przyłączenia do OSE odczuwają zarówno dyrektorzy i nauczyciele, jak i sami uczniowie" – mówi Maciej Dudkiewicz, Dyrektor ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w NASK.

Na bezpłatnej platformie OSE znajduje się ponad 200 kursów e-learningowych. Podzielone są na kategorie wiekowe i tematyczne, np. cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, programowanie. Treści dostosowane są do potrzeb i gustów młodych. Złota Rybka próbuje np. nawiązać w sieci niebezpieczne znajomości, Czerwony Kapturek napotyka hejt, a Śpiąca Królewna wpada w pułapkę FOMO (Fear Of Missing Out, czyli lęk przed przegapieniem jakiejś informacji). Równie ciekawe są lekcje z chemii, biologii czy multimediów. Co ważne, z tak atrakcyjnych form nowoczesnego nauczania korzystać może nauczyciel w małej wiejskiej szkole i uczeń z niezamożnej rodziny.

Bezpieczni w sieci z OSE to cykl informacyjno-edukacyjny poświęcony cyfrowym zagrożeniom i sposobom radzenia sobie z nimi.

"Zawsze na pierwszym miejscu stawiamy cyberbezpieczeństwo" - podkreśla Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE.

Publikacje, webinary, spotkania z ekspertami to tylko niektóre z działań tego wartościowego cyklu.

OSEhero jest ciekawym projektem tworzącym społeczność nauczycieli, którzy staną się przewodnikami po cyfrowym świecie. Uczestnicy dowiadują się, jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o jasnych i tych ciemniejszych stronach Internetu. Następnie, jako liderzy, mają za zadanie rozpowszechniać tę wiedzę wśród uczniów, przedstawicieli rady pedagogicznej i rodziców.

Nowa aplikacja mOchrona służy przede wszystkim rodzicom. Wzmacnia ich cyfrowe kompetencje i dostarcza pomocne narzędzia. Pozwala wypracować zdrowe nawyki korzystania z Internetu i urządzeń cyfrowych. Rodzic ustala z dzieckiem reguły i ma dostęp do informacji o jego aktywności. W razie problemu może w porę zareagować.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna to dla rodziców i pedagogów nieoceniona pomoc. Muszą przygotować swoich podopiecznych do korzystania z Internetu, choć najczęściej nie są przecież ekspertami w tej dziedzinie. Jak  zgłosić szkołę do OSE? Formularz do wypełnienia przez dyrektora placówki znajduje się na ose.gov.pl/lista-szkol-ose.

Odkrywamy informatyczne talenty

Centrum Mistrzostwa Informatycznego (CMI) to program grantowy dla nauczycieli informatyki. Ale nie wyłącznie dla nich. Grant może też otrzymać inna osoba dorosła, która ciekawie poprowadzi zajęcia z informatyki. Kluczowe będą jej predyspozycje do pracy z uzdolnioną młodzieżą. Program rozwija uczniowskie zainteresowania i pasje w zakresie informatycznym, nastawionym na rozwiązywanie problemów. Udział uczniów w algorytmicznych i projektowych zawodach lokalnych online może ich kwalifikować do kolejnych etapów – od regionalnego po ogólnopolski.

Dzięki CMI nauczyciel może podnieść swoje kompetencje cyfrowe i dzielić się nimi z uczniami. Program dotyczy szkół podstawowych, ponadpodstawowych i wyższych. Powstał, by umożliwić odkrywanie talentów informatycznych wśród młodzieży. Jednocześnie wspiera nauczycieli, którzy podejmują się tego wyzwania. Dla ich rozwoju, we współpracy z najlepszymi polskimi uczelniami technicznymi, przygotowano wiele szkoleń, laboratoriów i warsztatów (z programowania, algorytmiki czy robotyki). Uczestnicy będą mogli stworzyć i prowadzić w swoich szkołach koła informatyczne dla zdolnych uczniów.

Dla młodzieży Centrum Mistrzostwa Informatycznego to możliwość rozwijania swoich pasji i sprawdzenia się w zawodach algorytmicznych. A nic tak nie mobilizuje, jak współzawodnictwo. Wojtek Różowski, młody utalentowany uczeń z Trzebini, ma niezwykłe osiągnięcia właśnie dzięki rozwijaniu swoich zainteresowań. Informatyka stała się jego pasją, gdy miał zaledwie 11 lat. Choć pochodzi z niedużej małopolskiej miejscowości, był już laureatem wielu międzynarodowych konkursów informatycznych i naukowych. A nawet sam wręczał nagrody innym. CMI to dla uczniów niepowtarzalna szansa na rozwój i naukowe sukcesy.

Centrum Mistrzostwa Informatycznego – korzyści dla nauczycieli: 

  • granty na podnoszenie kompetencji oraz działalność koła informatycznego,
  • uczestnictwo w certyfikowanym kursie, który przygotowuje do prowadzenia zajęć z algorytmiki i programowania,
  • nowoczesne materiały dydaktyczne,
  • wsparcie najlepszych polskich uczelni technicznych.  

Już 19 maja zostanie uruchomiony generator naboru grantów do IV edycji Centrum Mistrzostwa Informatycznego. Wystarczy, że założysz tam konto i wypełnisz wniosek aplikacyjny. Wnioski będzie można składać do 22 czerwca, a wyniki naboru ogłoszone zostaną do połowy lipca. Wszystkie szczegóły projektu – opis całej ścieżki projektowej od złożenia wniosku do uruchomienia koła informatycznego – możesz poznać już teraz, zaglądając na stronę CMI.  

Jak widzisz, dzięki Programowi Polska Cyfrowa, szkoły w całej Polsce zyskują realne szanse na cyfrowy rozwój. Jeśli więc jesteś dyrektorem szkoły, już dziś zgłoś swoją placówkę do OSE. Jeśli jesteś nauczycielem lub rodzicem, zainteresuj tym programem dyrekcję swojej szkoły. Nie wahaj się też zgłosić, jeżeli masz chęć i predyspozycje, by zostać odkrywcą informatycznych talentów. Otworzysz przed uczniami – a także przed sobą – wiele nowych możliwości.