Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Silnik o zapłonie samoczynnym do napędu statku powietrznego

Opis projektu

Ultralekki samolot lub wiatrakowiec z silnikiem diesla – niemożliwe? A jednak! Konstruktorzy z Kalisza połączyli siły z naukowcami z Lublina i pracują nad taką jednostką napędową do statków powietrznych. 

"Dzięki grantowi z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z programu INNOLOT Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-KALISZ” SA już od 2016 r. we współpracy z Politechniką Lubelską prowadzi badania nad stworzeniem takiego silnika. – Jesteśmy na etapie prowadzonych na uczelni testów hamownianych silnika badawczego. Równolegle projektujemy docelową konfigurację jednostki. Celem jest opracowanie wysokodoładowanego dwusuwowego silnika diesla z przeciwbieżnym układem tłoków. Nie zawiera on zaworów, jest więc prostszy pod względem konstrukcyjnym i lżejszy. Silnik osiąga moc 100 kW, czyli ok. 134 KM. W porównaniu z innymi silnikami lotniczymi zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla" – opisuje zalety Bartłomiej Skórzyński, główny konstruktor w WSK „PZL-KALISZ” SA.

Silniki diesla w lotnictwie są jeszcze niszą. Wprawdzie produkują je dziś Austriacy, ale robią jednostki napędowe do większych maszyn. Kaliska firma myśli o ultralekkich samolotach. Wszystko wskazuje na to, że nowy silnik świetnie się w nich sprawdzi. Wysokie doładowanie, okienny system wymiany ładunku oraz zdublowany wtrysk paliwa w centralnej komorze spalania powodują skrócenie czasu spalania. Można dzięki temu zmniejszyć straty ciepła i uzyskać wysoką sprawność i wzrost mocy jednostkowej. Jednocześnie układ modułowy (pojedynczy moduł to cylinder z dwoma tłokami) pozwala na łatwą rozbudowę i zwiększenie mocy silnika.

"Na zakończenie projektu w 2020 r. chcemy dopracować silnik w takim stopniu, aby móc rozpocząć proces certyfikacji – dodaje konstruktor. Dopiero po uzyskaniu wszystkich wymaganych pozwoleń silnik trafi do produkcji i będzie wykorzystywany komercyjnie".

Galeria

  • System zadba o niezakłóconą nawigację oraz komunikację ze statkami powietrznymi

    System zadba o niezakłóconą nawigację oraz komunikację ze statkami powietrznymi

  • System zadba o niezakłóconą nawigację oraz komunikację ze statkami powietrznymi

    System zadba o niezakłóconą nawigację oraz komunikację ze statkami powietrznymi

Informacje szczegółowe

Program

Inteligentny Rozwój

Projekt

Silnik o zapłonie samoczynnym do napędu statku powietrznego

Wartość

28,1 mln zł, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR): ok. 17,6 mln zł