Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Pomysł na innowację: wystarczą 4 pytania

Słowo "innowacja" można zastąpić prostszym: "zmiana na lepsze". Takie zmiany mogą mieć rzecz jasna różną skalę, ale wystarczy nawet niewielkie ulepszenie produktu czy usługi, by nazwać je innowacją. Liczy się pomysł. Ale, jak mawiał Albert Einstein, "Pomysł to rzecz rzadka". Jak wpaść na ten właściwy?

Zobacz, jak podeszli do tego ci, którzy z unijnych dotacji sfinansowali swoje nowatorskie projekty. Podpowiedzią niech będą 4 pytania, które możesz sobie zadać, by odkryć własny sposób na innowację.

 

1. Czego potrzebują Twoi klienci? Czyli jak zrobiła to firma Gabriella 

Firma Gabriella to obecnie jeden z największych polskich producentów wyrobów pończoszniczych. Swoją pozycję na rynku buduje od 1996 roku. To zasługa tego, że… uważnie słucha swoich klientek. 

Kiedy coraz więcej z nich zaczęło pytać o skarpetki z naturalnych włókien, pracownicy Gabrielli postanowili szerzej zbadać ten temat. Po rozmowach z odbiorcami narodził się pomysł na projekt. Firma dotację z Funduszy Europejskich zainwestowała w rozbudowę zaplecza badawczo-rozwojowego. Wszystko po to, by opracować i przetestować produkty, o które prosili klienci. W ten sposób oferta marki Gabriella wzbogaciła się o zupełnie nowe propozycje. Jednak na tym nie koniec. Firma z Łodzi stale pogłębia analizę potrzeb klientów, angażuje ich w testy. Słowem: cały czas z ich pomocą szuka nowych rozwiązań. Oczywiście, to łatwiejsze, gdy tak jak Gabriella dysponujesz zapleczem badawczym. 

Ale… Tak naprawdę nie musisz go mieć. Wystarczy, że zastanowisz się: jak dobrze znasz swoich klientów i ich potrzeby. Przyjrzyj się uważnie, w jaki sposób korzystają z Twoich produktów czy usług. Zapytaj, czego potrzebują i co mógłbyś ulepszyć. Aby zebrać potrzebne informacje możesz użyć ankiety, chociażby w swoich mediach społecznościowych. Tylko pamiętaj, żeby była krótka i zrozumiała. Poproś klientów, żeby ją wypełnili i nie zapomnij podziękować tym, którzy to zrobią. To ważne, by dbać o dobre relacje z nimi, bo to właśnie Twoi odbiorcy są dla Ciebie najlepszym źródłem inspiracji.

2. Co robi Twoja konkurencja? Czyli weź przykład z twórców Vooom.pl 

Życie mieszkańców miast bez aplikacji jakdojade.pl – wyszukiwarki połączeń różnych środków transportu miejskiego – byłoby o wiele trudniejsze. Ale… przecież po mieście poruszamy się nie tylko autobusami czy tramwajami. Opcji (często bardziej ekologicznych!) jest wiele: rowery, hulajnogi, samochody elektryczne… Dlaczego więc nie ma aplikacji, która uwzględnia również te środki transportu? A przecież zainteresowanie nimi rośne lawinowo.

Taką właśnie lukę wykorzystała firma Vooom. Opracowała nową aplikację – planer podróży, który uwzględnia różne środki transportu. Na badania i opracowanie swojego produktu firma uzyskała dotację z Funduszy Europejskich i budżetu państwa. 

To więc kolejne ważne pytanie w drodze do innowacji: kim jest i co robi Twoja konkurencja? To ważne z kilku powodów. Po pierwsze – możesz się zainspirować. Po drugie – masz szansę sprawdzić, czego w tych działaniach brakuje i… wypełnić tę lukę swoją usługą lub produktem.

3. Czy znasz nowe trendy? Czyli jak piekarnia Piskorek innowacyjnie podeszła do tradycji 

Trudno o przykład bardziej tradycyjnej firmy. Piekarnia Piskorek z Nowej Wsi w Małopolsce to rodzinny biznes, który działa nieprzerwanie od 1938 roku. Na lokalne stoły dostarcza wypieki na bazie oryginalnych, przedwojennych receptur. Chleb wypiekany na naturalnym zakwasie, wspaniały żur… Gdzie tu miejsce na innowacje?  

Państwo Piskorkowie postanowili wykorzystać trend na zdrową żywność i slow food. Probiotyki, naturalne składniki, powrót do tradycji – oto, czego szukają teraz klienci. Firma nie ma oczywiście własnego zaplecza badawczego. Ale nawiązała współpracę z jednostką badawczo-naukową, zamówiła i kupiła odpowiednie badania (Fundusze Europejskie dają i taką możliwość!). W ten sposób potwierdziła prozdrowotne właściwości zakwasu oraz mogła opracować sposób na jego szerszą produkcję. Stworzyła też autorską linię produkcyjną. Czyli… tradycyjny produkt może być świetnym punktem wyjścia dla innowacji! 

Co wiesz o nowościach, które wpływają na potrzeby Twoich klientów? Szukaj nowych trendów w swojej branży i tych pokrewnych. Dobrym miejscem na to są chociażby social media. Znajomość trendów to szansa, że Twój pomysł się sprzeda.

4. Co możesz zrobić lepiej? Od tego zaczęła firma Meble Candj 

To mała firma stolarska, która zadała sobie dokładnie takie pytanie. Zmienili metody, jakimi dotychczas obrabiali drewno. Przy okazji zaczęli je łączyć w nowy sposób. Dzięki temu klienci otrzymali stelaże do mebli, które mogli samodzielnie złożyć w domu. Dodatkowo, niewielka stolarnia zaczęła sprzedawać swoje produkty przez Internet. To świetne rozwiązanie w czasie pandemii. 

Zastanów się, jak możesz działać np. taniej, szybciej albo bardziej ekologicznie? Przyjrzyj się uważnie procesom w swojej firmie. To może prowadzić do zaskakujących wniosków. Szukaj zmian w dotychczasowym sposobie działania. A unijne dotacje na innowacje mogą pomóc Ci wprowadzić takie ulepszenia.

Te 4 pytania nie tylko pomogą Ci w poszukiwaniu własnej drogi do innowacji. Odpowiedzi na nie będziesz potrzebował też przy wypełnianiu wniosku o dofinansowanie. Sprawdź, czy produkt ma szansę na sukces komercyjny (spełnia potrzeby klientów, wpisuje się w trendy rynkowe). A także czy jest innowacyjny i konkurencyjny w stosunku do już funkcjonujących na rynku.  

Jeśli masz wątpliwości – poradź się ekspertów. Przygotowaliśmy dla Ciebie darmową i prostą usługę STEP (Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł). Wypełnij prosty internetowy formularz, w którym opiszesz swój pomysł. Nasi eksperci skontaktują się z Tobą, ocenią potencjał Twojej innowacji i sprawdzą, czy masz szansę na dotację z Programu Inteligentny Rozwój lub podpowiedzą inne źródło finansowania.

Więcej informacji znajdziesz tutaj:

  1. Innowacje są dla Ciebie
  2. Masz wątpliwości? Zapytaj ekspertów
  3. Jak sfinansujesz Twoją innowację?
  4. Zobacz, jak zrobili to inni