Dzień I
Sesja I Przyszłość miast z perspektywy międzynarodowej
Jerzy Kwieciński
Minister Inwestycji i Rozwoju
9 stycznia 2018 r. został powołany na stanowisko Ministra Inwestycji i Rozwoju. 20 listopada 2015 r. powołany na stanowisko Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju. W latach 2005-2008 pełnił funkcję wiceministra rozwoju regionalnego. Był bezpośrednio odpowiedzialny za koordynację polityki rozwoju kraju i polityki spójności (Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 i Narodowa Strategia Spójności 2007-2013) oraz za negocjacje z Komisją Europejską. Uczestniczył w przygotowaniu programów operacyjnych.
Od maja 2008 r. prezes zarządu Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości i wiceprezes zarządu Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości sp. z o.o. Ekspert BCC ds. rozwoju regionalnego i funduszy strukturalnych. Zajmował się również doradztwem przy raportach Banku Światowego.
Absolwent i doktorant Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. W 1996 roku ukończył studia MBA. Jest także absolwentem Podyplomowego Studium dla Menedżerów w Szkole Głównej Handlowej. Pracował jako nauczyciel akademicki i pracownik naukowy na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, prowadził projekty badawczo-rozwojowe na rzecz przemysłu. W latach 1993-2004 pracował w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce. Jest przewodniczącym Konwentu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2015 r. został członkiem Narodowej Rady Rozwoju powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Zna biegle język angielski. Posługuje się również językiem francuskim i rosyjskim.
Maimunah Mohd Sharif
Dyrektor Wykonawczy, UN-Habitat
Pani Maimunah Mohd Sharif (Malezja) jest Dyrektorem Wykonawczym Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (UN-Habitat), powołanym na szczeblu podsekretarza generalnego przez Sekretarza Generalnego po wyborze przez Zgromadzenie Ogólne 22 grudnia 2017. 22 stycznia 2018 r. Sharif objęła stanowisko w kwaterze głównej UN-Habitat w Nairobi w Kenii. Zastępuje na tym stanowisku dr Joan Clos z Hiszpanii.
Przed tą nominacją pani Sharif była przewodniczącą Rady Miasta Penang Island w Malezji. W 2011 roku została pierwszą kobietą, która została mianowana przewodniczącą Rady Miasta Seberang Perai. Jako przewodnicząca kierowała Radą Miasta Seberang Perai, aby zrealizować wizję „czystszego, bardziej ekologicznego, bezpieczniejszego i zdrowszego miejsca do pracy, życia, inwestowania i zabawy”, integrując kwestie płciowości w procesie zarządzania. Podczas swojej kadencji Rada Miejska Seberang Perai była pierwszym szczeblem władzy lokalnej, która wdrożyła i uzyskała sześć certyfikatów ISO zarządzania opartych na jakości.
Pani Sharif rozpoczęła swoją karierę, jako urbanista na Radzie Miasta na wyspie Penang w 1985 r. W 2003 r. awansowała na stanowisko Dyrektora ds. Planowania i Rozwoju, które zajmowała do listopada 2009 r. Jako dyrektor była odpowiedzialna za przygotowanie struktury i lokalnych planów oraz była bezpośrednio zaangażowana w zarządzanie rozwojem projektów i krajobrazu w Penang City. Kierowała również zespołem, który planował i realizował projekty odnowy miast w George Town. W listopadzie 2009 r., jako dyrektor generalny Sharif założyła firmę George Town World Heritage Incorporated i zarządzała miejscem dziedzictwa światowego George Town, które zostało wpisane na listę UNESCO w lipcu 2008 r.
Urodzona 26 sierpnia 1961 r. w Kuala Pilah, Negeri Sembilan w Malezji, Sharif uzyskała tytuł Licencjacki Nauk Przyrodniczych z wyróżnieniem w dziedzinie urbanistyki Instytutu Nauki i Technologii Uniwersytetu Walijskiego w Wielkiej Brytanii oraz magistra nauk ścisłych w zakresie Studiów Planistycznych Malezyjskiego Uniwersytetu Naukowego. Otrzymała kilka nagród, w tym „Planner of The Year 2014” Malezyjskiego Instytutu Planistów, nagrodę Global Human Settlements Outstanding Contribution Award w roku Habitat III w Quito za jej wkład w zrównoważone planowanie w Seberang Perai oraz Rządu Regionalnego Penang. 11 stycznia 2018 r. otrzymała nagrodę od Malezyjskiej Księgi Rekordów uznającą ją za pierwszą Azjatkę, która została mianowana Dyrektorem Wykonawczym UN-Habitat. Prywatnie jest żoną pana Adli Lai oraz matką dwóch córek.
Normunds Popens
W latach 2007-2011 Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocnik w Stałym Przedstawicielstwie Łotwy przy UE. Od marca 2011 roku Zastępca Dyrektora Generalnego DG REGIO w Komisji Europejskiej.
Carlos Piñerúa
Przedstawiciel Banku Światowego na Polskę i kraje bałtyckie Carlos Piñerúa jest Przedstawicielem Banku Światowego na Polskę i kraje bałtyckie. W ramach tej funkcji odpowiada za program i projekty Banku w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Pochodzi z Wenezueli. Studiował ekonomię, specjalizując się zagadnieniach związanych z sektorem bankowym i finansowym oraz konkurencyjnością gospodarczą. Pracuje w Banku Światowym od 2008 r. Zanim przyjechał do Polski, przed dwa i pół roku był szefem biura w Chorwacji, wcześniej pracował w Indonezji i w Turcji. Przed pracą w Banku Światowym, przez 15 lat był zatrudniony w Międzynarodowym Funduszu Walutowym w oddziałach na Bliskim Wschodzie i w Azji Środkowej.
Nicolaas Beets
Pan Nicolaas Beets (ur. 1953 r.) ukończył studia magisterskie w zakresie Zarządzania Biznesem na Uniwersytecie w Delft (1979 r.). Jest zawodowym dyplomatą w holenderskiej służbie zagranicznej. Swoją karierę rozpoczął jako młodszy dyplomata w ambasadzie Holandii w Sudanie, Indonezji i Surinamie. W latach 1995 - 2000 pan Beets pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jako szef Grupy Roboczej ds. Rozszerzenia UE (1995-2000). Po 2000 r. został mianowany ambasadorem Holandii w następujących państwach członkowskich UE: Finlandia (2008–2012) i Łotwa (2000–2004). Pełnił także funkcję ambasadora w Kuwejcie (2012-2015) i Arabii Saudyjskiej (2004-2008).
Od października 2015 r. holenderski minister spraw wewnętrznych mianował pana Beeta na Specjalnego Wysłannika ds. Problematyki Miejskiej Holandii. Jednym z jego zadań było ustanowienie agendy miejskiej dla UE zgodnie z „Paktem Amsterdamskim” podczas spotkania ministerialnego ministrów ds. Problematyki Miejskiej zorganizowanego w trakcie prezydencji holenderskiej w dniu 30 maja 2016 r. Obecnie zajmuje się promocją „Paktu Amsterdamskiego” i 14 Partnerstw Tematycznych, które zostały uzgodnione w tym zakresie.
Mart Grisel
Mart Grisel jest strategiem miejskim z ponad 15-letnim doświadczeniem, pracującym na styku polityki, badań i praktyki na poziomie europejskim i szerszym w skali światowej. Jest partnerem wiedzy rządów krajowych, instytucji europejskich i ONZ. Mart jest założycielem i dyrektorem europejskiej sieci wiedzy miejskiej EUWT (EUKN EUWT). Posiada wieloletnie doświadczenie w badaniach ukierunkowanych na politykę zleconych przez różne prezydencje Rady UE, był także ściśle zaangażowany w ustanowienie agendy miejskiej dla UE i nowej agendy miejskiej ONZ. Oprócz wsparcia wiedzy dla członków EUKN, w tym Polski w 2019 r., Mart jest ściśle zaangażowany w przygotowanie prezydencji niemieckiej nadchodzącej w 2020 r. oraz projektów badawczych związanych z agendą miejską dla UE i celami zrównoważonego rozwoju.
Emmanuel Moulin
Od 2012 r. Emmanuel Moulin prowadzi URBACT, Europejski Program Współpracy Terytorialnej poświęcony promowaniu zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich poprzez wymianę i uczenie się między miastami. Na tym stanowisku aktywnie przyczynia się do europejskiego dialogu w sprawach miejskich i jest kluczowym uczestnikiem Agendy Miejskiej UE. Posiadacz dyplomów w zakresie inżynierii, a także planowania przestrzennego, w ciągu ostatnich 30 lat pracował na poziomie lokalnym, krajowym oraz europejskim w zakresie rozwoju obszarów miejskich we Francji i Niemczech.
Kieran McCarthy
Kieran McCarthy jest wybranym członkiem Rady Miasta Cork i irlandzkim delegatem Europejskiego Komitetu Regionów (COR).
Jest członkiem Komisji Polityki Społecznej Edukacji, Zatrudnienia, Badań Naukowych i Kultury (SEDEC) i ma osobiste obszary zainteresowań w nowej Agendzie Umiejętności, edukacji nieformalnej i formalnej, kształceniu ustawicznym, Jednolitym Rynku Cyfrowym, inteligentnej specjalizacji, nauce i innowacjach w regionach i miastach, miastach i regionach przyszłości, młodzieży i sporcie, skutkach społeczno-kulturowych Internetu przedmiotów. Jest sprawozdawcą w zakresie opinii na temat (1) Digitalizacji przemysłu europejskiego i (2) Budowania europejskiej gospodarki danych. Pan Kieran zasiada również w Komisji ds. Spójności Terytorialnej i Budżetu UE (Coter) z osobistymi obszarami zainteresowań w zakresie reprezentowania małych miast i regionów wiejskich w polityce spójności oraz rozpowszechniania wśród obywateli UE efektów pracy funduszy strukturalnych UE. Obecnie jest sprawozdawcą KR-u w sprawie oceny agendy miejskiej UE.
Posiada tytuł doktora w dziedzinie geografii kultury University College Cork i interesuje się ideami krajobrazu, pamięci zbiorowej, budownictwa, dziedzictwa struktur narracyjnych i tożsamościowych.
Kieran jest autorem 22 książek o Cork i jego regionie. Więcej o pracy Kierana można zobaczyć na stronie www.corkheritage.ie oraz www.kieranmccarthy.ie
Sesja II Wymiar miejski polityki rozwoju, działania wspierające rozwój miast w kontekście realizacji New Urban Agenda i SDG 11– perspektywa rządowa i samorządowa
Jerzy Kwieciński
Minister Inwestycji i Rozwoju
9 stycznia 2018 r. został powołany na stanowisko Ministra Inwestycji i Rozwoju. 20 listopada 2015 r. powołany na stanowisko Sekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju. W latach 2005-2008 pełnił funkcję wiceministra rozwoju regionalnego. Był bezpośrednio odpowiedzialny za koordynację polityki rozwoju kraju i polityki spójności (Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 i Narodowa Strategia Spójności 2007-2013) oraz za negocjacje z Komisją Europejską. Uczestniczył w przygotowaniu programów operacyjnych.
Od maja 2008 r. prezes zarządu Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości i wiceprezes zarządu Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości sp. z o.o. Ekspert BCC ds. rozwoju regionalnego i funduszy strukturalnych. Zajmował się również doradztwem przy raportach Banku Światowego.
Absolwent i doktorant Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej. W 1996 roku ukończył studia MBA. Jest także absolwentem Podyplomowego Studium dla Menedżerów w Szkole Głównej Handlowej. Pracował jako nauczyciel akademicki i pracownik naukowy na Wydziale Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, prowadził projekty badawczo-rozwojowe na rzecz przemysłu. W latach 1993-2004 pracował w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce. Jest przewodniczącym Konwentu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2015 r. został członkiem Narodowej Rady Rozwoju powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Zna biegle język angielski. Posługuje się również językiem francuskim i rosyjskim.
Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury
9 stycznia 2018 r. powołany na stanowisko Ministra Infrastruktury.
Od 2005 r. jest posłem na Sejm RP V, VI, VII i VIII kadencji. Wieloletni wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz członek Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Uczestniczył w pracach podkomisji: do spraw budownictwa oraz gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, do spraw monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej oraz do spraw transportu lądowego. Specjalizuje się w tematyce infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budownictwa. W parlamencie zajmował się między innymi rządowym projektem ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, zmianą ustawy "Prawo budowlane" oraz projektem ustawy dotyczącej uproszczenia procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym.
Jako radny powiatu krakowskiego przez dwie kadencje przewodniczył Komisji Infrastruktury. Jest członkiem Małopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Posiada wykształcenie wyższe ekonomiczne.
Jadwiga Emilewicz
Minister Przedsiębiorczości i Technologii
9 stycznia 2018 r. została powołana na stanowisko Ministra Przedsiębiorczości i Technologii. 27 listopada 2015 r. powołana na stanowisko Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju. W latach 1999-2002 pracowała w Departamencie Spraw Zagranicznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W 2009 r. została Kierownikiem Muzeum PRL-u w Krakowie. Jest radną Sejmiku Województwa Małopolskiego i Przewodniczącą Komisji Innowacji i Nowoczesnych Technologii.
Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ otworzyła przewód doktorski. Jest stypendystką Uniwersytetu Oxford oraz programu American Council on Germany, Dräger Foundation, ZEIT-Stiftung Ebelin und Gerd Bucerius. Od 2003 r. związana z Wyższą Szkołą Europejską im. ks. J. Tischnera w Krakowie.
Działaczka społeczna, autorka wielu publikacji naukowych. Była prezesem Fundacji Lepsza Polska.
Zna język angielski, niemiecki i francuski.
Ma trzech synów.
Sławomir Mazurek
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska
Jest absolwentem Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW) w Warszawie. Ukończył politologię ze specjalnością systemy polityczne i samorząd lokalny, a także Podyplomowe Międzyuczelniane Studium Oceny i Wyceny Zasobów Przyrodniczych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Szkole Głównej Handlowej. Jest również absolwentem IESE Business School. Pierwsze doświadczenia zdobywał w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, gdzie w 2001 roku pracował w Gabinecie Ministra. Następnie w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim pracował dla jednego z członków zarządu odpowiedzialnego za Fundusze Europejskie.
W latach 2003-2006 był rzecznikiem prasowym w Stołecznym Przedsiębiorstwie Energetyki Cieplnej SA w Warszawie. W latach 2006-2007 pełnił funkcję rzecznika prasowego Ministra Środowiska, był członkiem polskiej delegacji na szczyt klimatyczny w Nairobi oraz Sesję Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 2007 roku. Następnie w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej odpowiedzialny był za promocję Funduszy Europejskich. Był Przewodniczącym Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Później prowadził własną działalność gospodarczą, realizując projekty z zakresu komunikacji i doradztwa strategicznego. Jeszcze w czasach studenckich był zaangażowany w prace Stowarzyszenia Młodzi Konserwatyści, gdzie odpowiadał za komunikację społeczną. Reprezentował studentów w Senacie UKSW, a w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów UKSW prowadził prace Klubu Dyskusyjnego Kuźnia.
Jest członkiem Stowarzyszenia na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Polski oraz Korporacji Akademickiej Respublika.
Bartłomiej Pawlak
Wiceprezes Zarządu PFR
Menedżer z doświadczeniem w sektorze finansowym, doradczym i publicznym.
Aktualnie członek zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, a poprzednio członek zarządu BGK Nieruchomości. Jako prezes BOŚ Eko Profit S.A. stworzył narzędzia kompleksowego wspierania inwestycji, oparte na zasadach one-stop-shop. Wcześniej związany także z Grupą PKO BP S.A., gdzie odpowiadał m.in. za restrukturyzację i stworzenie nowego modelu zarządzania operacyjnego, oraz z PGNiG S.A., gdzie wdrożył strategię w obszarze konsolidacji działalności handlowej i upstreamu zagranicznego. Pełnił też funkcję managera w międzynarodowych firmach doradczych (Arthur Andersen i Ernst & Young), gdzie był odpowiedzialny m.in. za usługi dla polskich przedsiębiorców.
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, Executive Studies in Finance i Podyplomowych Studiów Służby Dyplomatycznej. Stypendysta Herbert Hoover Institute i Woodrow Wilson Center for Scholars.
Władysław Ortyl
Ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Rzeszowskiej im. I. Łukasiewicza (tytuł inżyniera, specjalność - konstrukcje lotnicze). W latach 1979-1992 pracował w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu jako specjalista konstruktor. W latach 1992 – 1998 był prezesem zarządu Agencji Rozwoju Regionalnego MARR SA w Mielcu. W 1997 r. założył Stowarzyszenie Inkubator Przedsiębiorczości IN-MARR w Mielcu.
W latach 1998-2005 był radnym Województwa Podkarpackiego oraz członkiem zarządu (1998-2002) i wicemarszałkiem (2001-2002). Zajmował się m.in. programowaniem i wdrażaniem programów pomocowych Unii Europejskiej, Programem Aktywizacji Obszarów Wiejskich Banku Światowego, planowaniem przestrzennym i rozwojem regionalnym. W latach 2000-2003 był członkiem oraz wiceprzewodniczącym komitetów sterujących i monitorujących programów pomocowych, takich jak: Phare '99, Phare Spójność Społeczno-Gospodarcza, Phare Odbudowa, Sapard oraz Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich Banku Światowego. Z kolei w latach 2001-2003 zasiadał w Radzie Nadzorczej Agencji Rozwoju Przemysłu SA, a w okresie od 2002 do 2005 roku był pełnomocnikiem zrządu Agencji Rozwoju Regionalnego MARR SA oraz od 2004 do 2005 r. członkiem Regionalnego Komitetu Sterującego Programu Rozwoju Regionalnego.
W 2005 roku wybrano go senatorem RP. Mandat senatorski pełnił aż do maja 2013 roku. W tym czasie w latach 2005-2007 pełnił funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, a w senacie był m.in. przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej oraz wiceprzewodniczącym Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej; 27 maja 2013 roku Sejmik Województwa Marszałkowskiego powierzył mu funkcję marszałka IV kadencji. 28 listopada 2014 r. został wybrany na Marszałka Województwa Podkarpackiego V kadencji, a 19 listopada Radni Województwa powierzyli mu tę funkcję na VI kadencję.
Od 2015 roku jest członkiem Narodowej Rady Rozwoju przy prezydencie Andrzeju Dudzie, a od 2016 roku członkiem Komitetu Regionów Unii Europejskiej. W styczniu 2019 roku został wiceprezesem Związku Województw RP. W 2015 roku został odznaczony przez prezydenta Andrzeja Dudę Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Władysław Ortyl od 1980 r. jest członkiem NSZZ "Solidarność" (był m.in. członkiem Zarządu Regionu Rzeszowskiego, przew. Komisji Zakładowej w WSK i OBR- PZL Mielec, wiceprzew. Sekcji Krajowej Przemysłu Lotniczego). Jest również członkiem Akcji Katolickiej i stowarzyszenia Genius Loci.
Jest żonaty, ma dwie dorosłe córki i szcześcioro wnucząt.
Mariusz Skiba
Paweł Grzybowski
Paweł Grzybowski urodził się w Rypinie 3 stycznia 1976 roku. Pracę na rzecz samorządu rozpoczął w roku 2002 jako Radny Rady Miasta Rypin. Pełnił wówczas funkcję Przewodniczącego Komisji Kultury i Sportu. W kadencji 2006–2010 po ponownym wyborze do Rady Miasta Rypin został jej Wiceprzewodniczącym. W 2010 roku po raz pierwszy objął stanowisko Burmistrza Miasta Rypin. Z powodzeniem ubiegał się o reelekcję w 2014 i 2018 roku. Jako Burmistrz Miasta Rypin aktywnie działa na rzecz samorządu. Reprezentuje miasto w Związku Miast Polskich, Związku Gmin Ziemi Dobrzyńskiej, Związku Gmin Północnego Mazowsza (do czasu samorozwiązania), Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania Region Północ. Jako delegat Związku Miast Polskich aktywnie działa w Komitecie Regionów UE.
Poza pracami na sesjach plenarnych włącza się w prace komisji NAT (Komisja Zasobów Naturalnych) oraz SEDEC (Komisja Polityki Społecznej, Edukacji, Zatrudnienia, Badań Naukowych i Kultury). Ponadto od wielu lat jest członkiem Społecznej Rady SP ZOZ oraz Powiatowej Rady Rynku Pracy. W czasie swojej kadencji dwukrotnie zorganizował Rypińskie Forum Gospodarcze oraz wiele spotkań o charakterze społeczno-gospodarczym z udziałem przedstawicieli różnego szczebla. Angażuje się w organizację przedsięwzięć sportowych. Jest również inicjatorem wielu działań o charakterze lokalnym i regionalnym.
Jacek Wiśniowski
Od 2014 roku Burmistrz Lidzbarka Warmińskiego. Z zawodu ekonomista, wieloletni przedsiębiorca i samorządowiec. Członek Zarządu Międzynarodowego Komitetu Koordynującego Siecią Miast Cittaslow. Wicekoordynator Polskiej Sieci Miast Cittaslow. Wiceprezes Stowarzyszenia Polskie Miasta Cittaslow. Członek Zarządu Dom Warmiński. Koordynator innowacyjnego programu „Lidzbark Warmiński Bez Wad Postawy” i twórca pierwszego w Polsce przejścia w grafice 3D.
Prelegent i prowadzący panele dyskusyjne na Konferencjach, Forach Ekonomicznych Gospodarczych i Samorządowych.
Zainteresowania: prawo, ekonomia, sport.
Lucjusz Nadbereżny
Urodził się 21 maja 1985 w Stalowej Woli. Syn Ireny i Włodzimierza. W 2004 po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego im. KEN w Stalowej Woli rozpoczął studia na kierunku Politologia na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Następnie w 2006 roku rozpoczął drugie studia na kierunku Prawo na WZPNoG Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Stalowej Woli. Tytuł magistra politologii uzyskał, broniąc pracy dyplomowej pt.: „Marketing jednostek samorządu terytorialnego we współczesnej Polsce – na przykładzie miasta Stalowa Wola". Drugi tytuł magistra otrzymał na kierunku Prawo KUL, broniąc pracy magisterskiej pt.: „Orzekanie przez bezstronnego sędziego”.
Od 2006 r. do 2014 r. radny Rady Miejskiej w Stalowej Woli. Pierwszy raz został radnym w wieku 21 lat – stając się wtedy najmłodszym radnym w historii Stalowej Woli. Startując ponownie w 2010 roku, zdobył 1268 głosów, uzyskując po raz drugi mandat radnego. Uzyskany wynik 1268 głosów okazał się rekordowy w historii wyborów do Rady Miejskiej w Stalowej Woli. Był Dyrektorem Biura Poselskiego Posła Antoniego Błądka, a następnie Dyrektorem Biura Senator Janiny Sagatowskiej.
W 2013 r. został Dyrektorem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Tarnobrzegu, natomiast w 2014 r. został Dyrektorem Departamentu Organizacyjno-Prawnego w Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie. W wyborach samorządowych w 2014 roku został wybrany Prezydentem Miasta Stalowej Woli na kadencję 2014 – 2018. Po czterech latach mieszkańcy Stalowej Woli ponownie obdarzyli go zaufaniem. Obecnie jest sekretarzem Zarządu Podkarpackiego Stowarzyszenia Samorządów Terytorialnych, które skupia większość samorządów z terenu województwa podkarpackiego. Jest również prezesem Stowarzyszenia Miast Centralnego Okręgu Przemysłowego, w związku z misją Miasta Stalowej Woli, szerzącego ideę COP w Polsce.
Od października 2015 roku jest doradcą Prezydenta RP w Narodowej Radzie Rozwoju.
Prywatnie szczęśliwy mąż Aleksandry i ojciec dwóch synów Miłosza i Gabriela.
Tomasz Ożóg
Od roku 2014 drugi zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Skawina. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego na kierunku Stosunki Międzynarodowe oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej, na kierunku Zarządzanie Zrównoważonym Rozwojem Miast. W latach 2003-2004 asystent koordynatora projektów w Centrum Przygotowań do Absorpcji Funduszy Pomocowych, Instytutu Studiów Strategicznych. W 2004 r. pełnił funkcję referenta w ARiMR. W latach 2004-2009 koordynator programów realizowanych przez Fundację Instytutu Studiów Strategicznych. Od 2009 r. pełnomocnik burmistrza ds. pozyskiwania środków zewnętrznych w Skawinie.
Posiada doświadczenie w pracy społecznej, ekspert oceny merytorycznej Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, współpracownik Fundacji Badań Europejskich „Sarmacja” oraz członek Lokalnej Grupy Działania „Blisko Krakowa”. Ukończył liczne kursy oraz szkolenia, m.in.: „Fundraising w organizacjach pozarządowych”, „Ocena oddziaływania na środowisko”, „Strategicznie dla rozwoju - Nowe podejście do polityki rozwoju w wymiarze krajowym i UE, a implikacje na szczeblu lokalnym”, „Doskonalenie efektywnej współpracy w partnerstwach JST” oraz „Małopolska Akademia Kompetencji Zawodowych - Menedżer Projektu”.
W Gminie Skawina odpowiada m.in.: za wdrożenie Planu Mobilności, Gminnego Programu Rewitalizacji oraz Programu Walki ze Smogiem, a także za koordynację realizacji Strategii Rozwoju Gminy Skawina. Zwolennik zintegrowanego transportu i zieleni miejskiej, propagator rozwoju przestrzeni publicznych, zwłaszcza tych przyjaznych mieszkańcom, stref pieszych oraz czystego powietrza.
Karol Janas
Kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej
Geograf, ukończył studia magisterskie i doktoranckie w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2009 roku pracownik Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Współtwórca i kierownik Obserwatorium Polityki Miejskie IRMiR. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki przemian społeczno-gospodarczych miast postsocjalistycznych i rozwoju regionalnego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Szczególny nacisk kładzie na wymiar społeczny i kulturowy badanych zjawisk. Zwolennik podejścia partycypacyjnego. Kierownik i koordynator projektów międzynarodowych. Znawca i miłośnik Nowej Huty, której poświęcił swoją pracę doktorską.
Z zamiłowania podróżnik i… cyklista.
Obszary i zainteresowania badawcze: studia miejskie; rewitalizacja miast; rozwój regionalny; tożsamość terytorialna.
Piotr Wołkowiński
Urodzony w Wielkiej Brytanii, skończył Uniwersytet Londyński z dyplomem w pedagogice i drama. Od wczesnych lat zajmował się aktywnie obroną praw grup maginalizowanych oraz społeczną sprawiedliwością. Po okresie budowania podmiotów ekonomii społecznej we Francji, zarządzał rozwojem regionalnym krajowego stowarzyszenia COORACE walczącego z bezrobociem, jest ekspertem w międzynarodowych projektach specjalizując się w partycypacji oraz partnerstwach.Od 11 lat związany z Trójmiastem, prowadził rewitalizację społeczną jednej z dzielnic Gdyni, początek strategii „Gdańsk 2030 Plus” i Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej „Dobra Robota”. Był członkiem GECES, KKRES oraz jest członkiem pomorskiego POKRES. Wspiera Gdańsk w projektach URBACT, tworząc m.in. sieć nauczycieli „Kreatywna Pedagogika” mającą na celu rozwijanie warsztatu gdańskich nauczycieli „My Generation at Work”. Był wiodącym ekspertem sieci URBACT „Boosting Social Innovation” z metropoliami takimi jak Paryż, Mediolan czy Barcelona a obecnie prowadzi sieć w dziedzinie rewitalizacji „Urban Regeneration Mix”, której przewodniczy Łódź.
Jest ekspertem UIA w projekcie „MiFriendly Cities” Coventry, w dziedzinie migracji, w której biorą też udział Wolverhampton i Birmingham. Prowadzi sieć gmin i miast Obszaru Metropolitalanego Gdańsk-Gdynia-Sopot w analizie wydatkowania, na podstawie zrównoważonego rozwoju i jest odpowiedzialny w tej strukturze za animację i partnerstwo.Od kilku lat współpracuje z MIIR, jako moderator konferencji i warsztatów, współbudował sieć „Partnerska Inicjatywa Miast” (PIM) oraz współmoderował spotkania sieci Agendy Miejskiej Land Use and Nature Based Solutions współprowadzonej przez MIIR. Obecnie współmoderuje przygotowanie prezydencji Niemiec w dziedzinie polityki miejskiej (nowa Karta Lipska) i przygotowuje wspólnie z MIIR National Urban Forum.
***
Dzień II
Sesja I Krajowe Forum Miejskie – założenia i oczekiwania w kontekście wzmacniania i koordynacji wymiaru miejskiego w polityce rozwoju
Remy Sietchiping
Remy Sietchiping kieruje Regionalną i Metropolitalną Jednostką Planowania w UN-Habitat. Nadzoruje opracowywanie programów strategicznych UN-Habitat obejmujących Krajową Politykę Miejską, powiązania miejsko-wiejskie, inteligentne miasta, rozwój metropolitalny oraz międzynarodowe wytyczne dotyczące planowania miejskiego i terytorialnego i ich zastosowanie w sektorze zdrowia. Zarządza programami w ponad 40 krajach. Przed dołączeniem do UN-Habitat, dr Sietchiping był Liderem Projektu Global Land Tool Network, gdzie koordynował prace nad procesami rozwoju narzędzi, w szczególności w zakresie dostępu do gruntów i bezpieczeństwa własności, zarządzania gruntami i planowania, informacji o gruntach, polityki gruntowej i ustawodawstwa oraz finansowania. Ma ponad 25-letnie doświadczenie zawodowe w systemach ONZ, środowiskach akademickich, sektorze prywatnym, sektorze publicznym i organizacjach pozarządowych w Australii, Kamerunie, Etiopii, Jamajce i innych krajach na całym świecie. Dr Sietchiping ma ponad 40 publikacji, w tym książki, artykuły i raporty. Mówi po francusku i angielsku. Jest doktorem geografii na Uniwersytecie w Melbourne w Australii.
Manuel de Araujo
Burmistrz miasta i gminy Quelimane, Mozambik. Członek Zarządu Globalnego ICLEI. Wiceprzewodniczący ds. Afryki ICLEI. Członek Rady Narodowej, Stowarzyszenia Miast Mozambiku. Założyciel i przewodniczący Centrum Mozambiku i Studiów Międzynarodowych (CEMO). Starszy wykładowca na Uniwersytecie Katolickim. Doktorat w dziedzinie rozwoju międzynarodowego University of East Anglia, Wielka Brytania. Magister Development Studies, University of London, School of Oriental and African Studies (SOAS).
Jiří Vlček
Jiří Vlček (ur. 1973 r.), absolwent Wydziału Nauk Przyrodniczych, programu Studiów Środowiskowych na Uniwersytecie Karola w Pradze (2003). Od 2016 r. Pracuje w Dziale Polityki Miejskiej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej skupiając się na mobilności w miastach i związanych z nią kwestiach, zwłaszcza w ramach partnerstw tematycznych w ramach agendy miejskiej dla UE.
Uczestnik programu EU Erasmus (Uniwersytet w Århus, Dania 2002), uczestnik programu GIS Øresund Summer University (Lund Szwecja 2003) uczestnik programu Robert-Bosch Foundation (Niemcy 2009-10).
2011-2012 Pracownik tymczasowy Komisji Europejskiej (tłumacz w DG ds. Tłumaczeń Pisemnych). Od 2006 r. pracuje w czeskim sektorze publicznym i rozwija różne dziedziny polityki mające wpływ na środowisko (rolnictwo ekologiczne w Ministerstwie Rolnictwa, stosunki międzynarodowe w Ministerstwie Środowiska, kontrola tytoniu w Ministerstwie Zdrowia, a ostatnio rozwój obszarów miejskich w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego).
Sandra Gizdulich
Pani Sandra Gizdulich jest doktorem urbanistyki (doktorat w 2003 r.) specjalizującą się w zakresie zintegrowanych polityk i programów rozwoju terytorialnego i miejskiego. Była osobą odpowiedzialną za programy URBAN II w DG REGIO (2001-2005), gdzie negocjowała i zarządzała włoskimi programami URBAN. Pracowała jako stały agent w EBI, gdzie oceniała propozycje zintegrowanych projektów miejskich i monitorowała zatwierdzone projekty. Dla włoskiej administracji centralnej monitoruje projekty miejskie realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Opracowała Krajowy Program Operacyjny poświęcony obszarom metropolitalnym oraz rozdziały terytorialne i miejskie Umowy o partnerstwie. Współpracowała w zakresie rozpowszechniania działań związanych z Agendą Miejską UE.
Tilman Buchholz
Zastępca szefa Wydziału Polityki Rozwoju Miast, Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Budownictwa i Wspólnoty, Berlin.
Odpowiedzialny za Krajową Politykę Rozwoju Miast, Federalny Kongres Narodowej Polityki Rozwoju Miast, Koordynację na poziomie federalnym i regionalnym, badania nad zintegrowanym rozwojem miast, Miejski Wymiar Funduszy Strukturalnych (EFRR), kwestie europejskie w rozwoju miast, stosunki dwustronne w rozwoju miast w Europie, jest członkiem Grupy ds. Rozwoju Miejskiego, członkiem Komitetu Monitorującego URBACT, przewodniczącym Zgromadzenia Europejskiej Sieci Wiedzy o Miastach (EUKN).
Od 1995 r. pan Tilman Buchholz pracował w kilku ministerstwach federalnych w Bonn i Berlinie, tj. Federalnym Ministerstwie Planowania Przestrzennego, Budownictwa i Spraw Miejskich, Federalnym Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Mieszkalnictwa, Federalnym Ministerstwie Środowiska, Ochrony Przyrody, Budownictwa i Bezpieczeństwa Jądrowego, Federalnym Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, Budownictwa i Wspólnoty, obejmujących różne zagadnienia od Krajowego Planowania Przestrzennego Europejskiej Spójności Terytorialnej (Interreg), Relacji w dziedzinie Transportu Międzynarodowego, programu Twinningowego, do Protokołu w kwestii rozwoju miast.
Studiował geografię, prawo publiczne i ekonomię na uniwersytetach w Hamburgu i Bayreuth.
Tadashi Matsumoto
Tadashi Matsumoto działa na rzecz zrównoważonego rozwoju miejskiego w ramach OECD. Obecnie jest odpowiedzialny za projekt Urban Green growth in Dynamic Asia, którego celem jest zbadanie skutecznych strategii politycznych i rządów w szybko urbanizujących się azjatyckich miastach.
Marc Darder
Pan Marc Darder, Szef Działań w Urban Habitat Regionalnego Ministerstwa Terytorium i Zrównoważonego Rozwoju oraz Koordynator Agendy Miejskiej dla Katalonii.
Od listopada 2016 r., pan Marc Darder jest szefem Działań Akcji w Urban Habitat w Regionalnym Ministerstwie Terytorium i Zrównoważonego Rozwoju Rządu Katalonii, koordynuje również proces opracowywania i dalszej realizacji nowej agendy miejskiej na poziomie regionalnym. Jako przedstawiciel rządu Katalonii, uczestniczy w opracowywaniu Agendy Miejskiej dla UE w Partnerstwie na rzecz Zrównoważonego Użytkowania Gruntów i Rozwiązań w Oparciu o Przyrodę.
Architekt i urbanista, laureat stypendium Sokratesa na Wydziale Architektury Uniwersytetu Aalto (Helsinki, Finlandia), uzyskał tytuł magistra urbanistyki na Politechnice Katalońskiej (UPC), obecnie jest doktorantem. Posiada szeroką wiedzę fachową na temat planowania miejskiego i terytorialnego na poziomie lokalnym i regionalnym. Był także Szefem Jednostki ds. Egzekwowania Przepisów Urbanistycznych (2011-2016) oraz doradcą technicznym w Jury ds. Wywłaszczeń w Barcelonie.
Kamil Wyszkowski
Representative, President of the Board,Global Compact Network Poland (GCNP). W ONZ pracuje od 2002 roku. W latach 2009–2014 dyrektor biura United Nations Development Programme (UNDP) w Polsce, od 2004 do dziś Przedstawiciel GCNP (ONZ-owskiej sieci koordynującej z ramienia ONZ współpracę z biznesem, miastami, uczelniami wyższymi, administracją publiczną oraz organizacjami pozarządowymi), od 2011 roku Dyrektor Centrum Transferu Wiedzy – Know How Hub (powołanego w ramach UNDP Poland, obecnie zarządzanego przez GCNP). Od 2009 do 2012 członek Zespołu Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów w Polsce. Z ramienia Zespołu Doradców Premiera m. in. Współautor Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju do 2030 roku oraz koordynator Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego do 2020 roku. Od 2014 roku w Radzie Ekspertów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ds. Innowacji w gospodarce i innowacji społecznych. Od 2016 roku w gronie członków zespołu ds. innowacji w Ministerstwie Rozwoju. Jest stałym komentatorem w TVN 24 Biznes i Świat, POLSAT oraz Radiu TOK FM. Wykładowca Collegium Civitas.
Daniel Baliński
Zastępca Dyrektora w Departamencie Strategii Rozwoju, Ministerstwo Rozwoju Urzędnik administracji publicznej z wieloletnim doświadczeniem w programowaniu i wdrażaniu polityki rozwojowej oraz funduszy strukturalnych w Polsce, a zwłaszcza ich wymiaru terytorialnego.Od 2004 r., począwszy od zatrudnienia w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, a następnie w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, brał udział w opracowaniu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013, Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013, a następnie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 2010-2020 i Umowy partnerstwa 2014-2020. W kontekście działań implementacyjnych, uczestniczył między innymi w koordynacji przygotowania i wdrożenia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (głównego instrumentu terytorialnego w ramach polityki spójności wspierającej zintegrowane działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich). Obecnie jako Zastępca Dyrektora Departamentu Strategii Rozwoju w Ministerstwie Rozwoju odpowiada za krajową politykę regionalną oraz miejską i projekty strategiczne w ramach polityki rozwoju terytorialnego wynikające z nowej strategii rozwoju dla Polski - Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – SOR.
Andrzej Porawski
Andrzej Porawski (1951), delegat na I, II i III KZD NSZZ „Solidarność”, członek Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” przy Lechu Wałęsie (z ostatniego naboru); członek sztabu wyborczego KO „S” w Poznaniu w 1989 r., potem dyrektor Biura Posłów i Senatorów OKP w Poznaniu; 1990-91 – przewodniczący KO Woj. Poznańskiego.
Włodzimierz Hrymniak
Dorota Perło
Doktor habilitowany w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia, zatrudniona jako adiunkt w Zakładzie Ekonometrii i Statystyki na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku. Od 2014 r. Dyrektor Biura Zarządu Stowarzyszenia Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Specjalistka w zakresie modelowania i prognozowania regionalnego i lokalnego (m.in. modele miękkie, model HERMIN). Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz ekspertyz, w tym dotyczących: oceny efektywności wpływu funduszy unijnych na rozwój regionalny, modelowania zrównoważonego rozwoju, monitorowania sytuacji osób młodych na rynku pracy, efektywnego zarządzania długiem w jednostce samorządu terytorialnego. Jest współautorką strategii rozwoju społeczno-gospodarczego opracowanych na poziomie regionalnym, subregionalnym i lokalnym, współpracuje z wieloma jednostkami samorządu terytorialnego, a także z administracją rządową.
Od 2015 r. członek PTS Oddział w Białymstoku, w latach 2010-2014 Członek Rady Ekspertów ds. Gospodarczych przy Prezydencie Miasta Białegostoku, Członek Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 i Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Jacek Woźniak
Jacek Woźniak – ekspert w zakresie rozwoju regionalnego i miast. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendysta programu Erasmus na Uniwersytecie w Ratyzbonie. Otwarty przewód doktorski na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. W latach 1999 – 2018 z-ca dyrektora i dyrektordepartamentów odpowiedzialnych za rozwój regionalny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, Małopolskiego i Urzędzie Miasta Krakowa. Uczestniczył w przygotowaniu i negocjacjach regionalnych programów operacyjnych oraz monitoringu, ewaluacji i wdrażaniu. Kierujący pracami i współautor Strategii Miasta Krakowa ‘Tu chcę żyć. Kraków 2030’, Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2010 - 2020, Strategii Rozwoju Województwa Podkarpackiego na lata 2000 -2010, także inicjator i współautor Strategii Rozwoju Polski Południowej 2020. Autor koncepcji i organizator Małopolskiego Obserwatorium Polityki Rozwoju, także koncepcji Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych, wprowadzonych do KSRR na lata 2010-2020. Inicjator opracowania założeń regionalnej polityki miejskiej w Województwie Małopolskim, jednej z pierwszych tego typu inicjatyw podjętych przez polskie województwa. Organizator i pomysłodawca, z prof. A. Kuklińskim, cyklu Konferencji Krakowskich (2008 – 2016). Posiada doświadczenie pracy w zakresie planowaniem polityki rozwoju w Gruzji. Członek Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Zespół Problemowy ds. Polityki Regionalnej i Przestrzennej Polski i Europy oraz Rady Naukowej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Autor ok. 30 artykułów naukowych i ekspertyz, w tym dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Parlamentu Europejskiego, o tematyce: polityka rozwoju regionalnego, zarządzanie funduszami UE, polityka miejska.
Maciej Aulak
Stefania Koczar-Sikora
Stefania Koczar-Sikora, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Nadzoruje opracowanie dokumentów strategicznych, polityk i programów branżowych dla regionu oraz programowanie i ewaluację Regionalnego Programu Operacyjnego Województw Ślaskiego.
Współtwórca modelu Intermentoring opracowanego w ramach IW EQUAL. Doświadczona w wsparciu i realizacji przedsięwzięć finansowanych przez Fundusze Europejskie od 2002 roku.
Sesja II Rola współpracy w zrównoważonym rozwoju miast – wymiana doświadczeń i wspólne uczenie się w celu realizacji zintegrowanej polityki miejskiej
Andrzej Porawski
Andrzej Porawski (1951), delegat na I, II i III KZD NSZZ „Solidarność”, członek Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” przy Lechu Wałęsie (z ostatniego naboru); członek sztabu wyborczego KO „S” w Poznaniu w 1989 r., potem dyrektor Biura Posłów i Senatorów OKP w Poznaniu; 1990-91 – przewodniczący KO Woj. Poznańskiego.
W latach 1990-98 i 2002-06 był radnym miasta Poznania, a w latach 1998-2002 - radnym Sejmiku Woj. Wielkopolskiego. W kadencji 1990-94 był członkiem Zarządu Miasta Poznania. Od 1991 r. jest dyrektorem Biura Związku Miast Polskich. Od 1999 r. pełni funkcję sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego ze strony samorządowej. W latach 1992-3 i 1997-2001 współpracował z URM i KPRM w zakresie reform ustrojowych. W latach 1998-2002 był i od roku 2014 ponownie jest członkiem rady Statystyki.
W latach 2008-2016 był członkiem Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, a w latach 2010-2016 i ponownie od 2018 - Rady Naukowej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów w Krakowie.
Jest członkiem Kapituły Orderu Odrodzenia Polski.
W roku 2015 otrzymał od pisma samorządowego „Wspólnota” tytuł Samorządowca 25-lecia. W roku 2016 otrzymał Nagrodę „Fundament Rzeczpospolitej” im. Prof. Michała Kuleszy.
Aldo Vargas-Tetmajer
Koordynator Krajowego Punktu Kontaktowego programu URBACT w Związku Miast Polskich. Nadzoruje działania polskich partnerów projektów URBACT, zajmuje się promocją naborów do konkursów w programie i dokonań sieci projektowych w zakresie miejskich programów rozwojowych. Zajmuje się również facylitacją spotkań warsztatowych dla miejskich partnerów sieci URBACT.
Maria Andrzejewska
Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa Ukończyła Wydział Geografii i Studiów Regionalnych na Uniwersytecie Warszawskim z tytułem magistra geografii w zakresie kartografii. W trakcie pracy zawodowej w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN oraz Instytucie Geodezji i Kartografii, doskonaliła swoje umiejętności w zakresie pozyskiwania i analizy informacji o środowisku. Z Centrum UNEP/GRID-Warszawa związana jest od 1992 roku. Od 2008 roku zajmuje stanowisko Dyrektora Centrum.
Maria Andrzejewska realizowała projekty o charakterze naukowo-badawczym, których głównym celem były badania środowiska przy zastosowaniu technologii geoinformacyjnych oraz teledetekcyjnych, wizualizacja danych przestrzennych, opracowanie raportów o środowisku, wdrożenie technologii ICT w edukacji ekologicznej, partycypacja społeczna w zarządzaniu środowiskiem, standaryzacja w planowaniu przestrzennym. Jest ekspertem w tematyce dotyczącej planowania przestrzennego, reprezentującym stronę polską w europejskich pracach nad specyfikacją danych INSPIRE dla tematu Land use (Zagospodarowanie przestrzenne), jak rownież ekspertem UNEP w GEO-6, zaangażowaną w prace Assessment Methodologies, Data and Information Working Group.
Trzykrotnie wyróżniona, wraz z zespołem Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Nagrodą Ministra Środowiska za szczególne osiągnięcia naukowo-badawcze w zakresie ochrony, kształtowania i użytkowania środowiska i jego zasobów.
Roman Walaszkowski
Związany z działalnością samorządową oraz społeczną od 20 lat. Od 2010 roku kieruje Biurem Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – organizacji skupiającej 15 JST województwa zachodniopomorskiego, współdziałających na rzecz rozwoju całego regionu. Biuro SSOM zajmuje się m.in. opracowywaniem oraz wdrażaniem projektów w zakresie gospodarki niskoemisyjnej, zrównoważonej mobilności miejskiej oraz wzmacniania powiązań funkcjonalno – przestrzennych, obejmujących cały obszar metropolitalny.W ramach prac biura obecnie kieruje kluczowym projektem, wdrażanym przez Stowarzyszenie pn. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”. Nadrzędnym celem inwestycji jest utworzenie spójnego, przyjaznego mieszkańcom systemu publicznego transportu zbiorowego poprzez rozwój infrastruktury kolejowej, pełniącej funkcję osi komunikacyjnej metropolii, integrację taryfowo – biletową oraz zapewnienie wspólnych zasad rozliczeń pomiędzy wszystkimi partnerami.
Paweł Wojciechowski
Ekonomista, samorządowiec, ekspert ds. funduszy UE
Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Politechniki Rzeszowskiej, obecnie uczestnik studiów podyplomowych „MBA – Innowacje i Analiza Danych”, realizowanych przez Polską Akademię Nauk wspólnie z Woodbury School of Business at Utah Valley University. Posiada ponad 9-letnie doświadczenie w pracy w JST, w tym 8 lat na stanowiskach kierowniczych, związane głównie z realizacją projektów inwestycyjnych finansowanych z funduszy UE. Ponad 5 lat pracował w organizacji pozarządowej zajmującej się realizacją projektów doradczo-szkoleniowych oraz pośrednictwem w przyznawaniu dotacji dla MŚP.
Obecnie jako Zastępca Burmistrza Hrubieszowa odpowiedzialny m.in. za nadzór nad realizacją projektu pn. „Rewitalizacja Śródmieścia Hrubieszowa szansą na eliminację zjawisk kryzysowych oraz ożywienie społeczno-gospodarcze miasta” realizowanego ze środków Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w ramach konkursu „Modelowa rewitalizacja miast”. Ponadto w związku z wyborem Hrubieszowa jako miasta partnerskiego w projekcie „Partnerska Inicjatywa Miast. Miasta uczące się”- Sieć Rewitalizacja, pełni w projekcie funkcję Koordynatora Lokalnego Partnerstwa.
Sesja III Jak usprawnić działania na rzecz rozwoju miast dzięki narzędziom monitorowania i ewaluacji polityk miejskich?
Grzegorz Wolszczak
Grzegorz Wolszczak jest specjalistą ds. Rozwoju Obszarów Miejskich w biurze Banku Światowego w Warszawie. Wspiera polskie władze w przezwyciężaniu ograniczeń w rozwoju regionalnym, w obszarach od planowania przestrzennego i infrastruktury danych przestrzennych (SDI), zwiększonej efektywności energetycznej domów jednorodzinnych, transferu technologii, po środowisko bardziej przyjazne dla biznesu. Grzegorz pracuje także nad ukierunkowaną na wyniki interwencją publiczną, w której kluczową rolę odgrywają monitorowanie i ewaluacja oraz wspierającą projekty zarządzania ryzykiem powodziowym w Polsce. Aktywnie uprawia różne dyscypliny sportu od wspinaczki i górskich wędrówek, po siatkówkę, pływanie, jazdę na rowerze i bieganie.
Dominika Rogalińska
Dyrektor Departamentu Badań Przestrzennych i Środowiska Głównego Urzędu Statystycznego
Posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji badań statystycznych, prac metodologicznych i koncepcyjnych dot. rozwoju statystyki przestrzennej, wdrażania systemów monitorowania polityk publicznych oraz kierowania projektami współfinansowanymi ze środków UE.
Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego (mgr), doktorantka Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członek Prezydium Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania PAN; Członek Komitetu Nauk Geograficznych PAN.
Przemysław Śleszyński
Członek komitetów naukowych i problemowych Polskiej Akademii Nauk: Nauk Geograficznych PAN (sekretarz naukowy), Nauk Demograficznych PAN, Badań nad Migracjami PAN, Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. Członek towarzystw naukowych, w tym wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Geograficznego i przewodniczący Komisji Geografii Osadnictwa i Ludności PTG, członek Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. Zajmuje się geografią społeczno-ekonomiczną i gospodarką przestrzenną, w tym strukturami przestrzennymi ludności i przedsiębiorstw, rozwojem miast i regionów, migracjami, geografią transportu, planowaniem przestrzennym, estetyką krajobrazu.
Autor i współautor ponad 300 publikacji z tego zakresu, z czego do najważniejszych zaliczyć można:
- Śleszyński P., 2018, Polska średnich miast. Założenia i koncepcja deglomeracji w Polsce, Klub Jagielloński, Warszawa, 156 s.
- Śleszyński P., Bański J., Degórski M., Komornicki T., 2017, Delimitacja Obszarów Strategicznej Interwencji Państwa: obszarów wzrostu i obszarów problemowych, Prace Geograficzne, 260, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, 295 s.
- Kowalewski A., Markowski T., Śleszyński P. (red.), 2018, Studia nad chaosem przestrzennym, Studia KPZK PAN, 182, t. 1-3, Warszawa, 840 s.
- Śleszyński P., 2017, Wyznaczenie i typologia miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, Przegląd Geograficzny, 89, 4, s. 565-593.
- Śleszyński P. (red.), 2013, Wskaźniki zagospodarowania i ładu przestrzennego w gminach, Biuletyn KPZK PAN, 252, Warszawa, 156 s.
- Śleszyński P., 2013, Delimitacja Miejskich Obszarów Funkcjonalnych stolic województw, Przegląd Geograficzny, 85, 2, s. 173-197.
- Śleszyński P., 2007, Gospodarcze funkcje kontrolne w przestrzeni Polski, Prace Geograficzne, 213, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, 320 s. Śleszyński P., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Więckowski M., 2007, Stan zaawansowania planowania przestrzennego w gminach, Prace Geograficzne, 211, IGiPZ PAN, Warszawa, 284 s.
- Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku, Monografie, 6, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, 212 s.
- Śleszyński P., 2004, Kształtowanie się zachodniej części centrum Warszawy, Prace Geograficzne, 196, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, 331 s. + załącznik.
Koordynator i uczestnik kilkudziesięciu grantów i projektów, realizowanych dla instytucji międzynarodowych (m.in. programy ESPON) oraz centralnych i samorządowych podmiotów publicznych (m.in. resorty rozwoju, infrastruktury, transportu, budownictwa, rolnictwa, edukacji, nauki), w tym od 13 lat koordynator corocznych rządowych raportów nt. stanu i zaawansowania prac planistycznych w gminach. Ponadto brał udział m.in. w przygotowaniu takich dokumentów, jak Raport o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju (2000-2006), Studium zagospodarowania przestrzennego obszaru wzdłuż granicy polsko-niemieckiej (2006), Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. (2011), Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego (2012), Delimitacja Miejskich Obszarów Funkcjonalnych stolic województw (2012), Raport o ekonomicznych stratach i społecznych kosztach niekontrolowanej urbanizacji w Polsce (2013) oraz wielu opracowań ewaluacyjnych, głównie transportowych.
W 2016 r. został ekspertem ds. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze „Spójność terytorialna”.
Karol Janas
Kierownik Obserwatorium Polityki Miejskiej
Geograf, ukończył studia magisterskie i doktoranckie w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2009 roku pracownik Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Współtwórca i kierownik Obserwatorium Polityki Miejskie IRMiR. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki przemian społeczno-gospodarczych miast postsocjalistycznych i rozwoju regionalnego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Szczególny nacisk kładzie na wymiar społeczny i kulturowy badanych zjawisk. Zwolennik podejścia partycypacyjnego. Kierownik i koordynator projektów międzynarodowych. Znawca i miłośnik Nowej Huty, której poświęcił swoją pracę doktorską.
Z zamiłowania podróżnik i… cyklista.
Obszary i zainteresowania badawcze: studia miejskie; rewitalizacja miast; rozwój regionalny; tożsamość terytorialna.