Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Czym jest dostępność cyfrowa?

Dostępność cyfrowa sprawia, że ze stron internetowych i aplikacji mobilnych mogą wygodnie korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi. Jednocześnie dostępność cyfrowa zwiększa przyjazność rozwiązań cyfrowych dla wszystkich użytkowników.

Dostępność cyfrowa bazuje na 4 zasadach: postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności. Jak spełnić te zasady wyjaśniają Wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.1 zwane WCAG (od angielskiego Web Content Accessibility Guidelines). Do tych wytycznych odnosi się ustawa o dostępności cyfrowej.

Dostępność cyfrowa jest wymagana prawnie na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych podmiotów publicznych w całej Unii Europejskiej.

Co to oznacza w praktyce?

Treści, funkcje i elementy stron internetowych i aplikacji mobilnych powinny być:      

  • postrzegalne, nawet dla osób niekorzystających z jakiegoś ze zmysłów: np. zdjęcia powinny mieć opisy alternatywne, z których mogą skorzystać osoby niewidome, a filmy powinny mieć napisy dla osób słabosłyszących;
  • funkcjonalne dla osób w różnych sposób obsługujących komputery i urządzenia mobilne np. dając możliwość obsłużenia całej strony lub aplikacji za pomocą samej klawiatury,
  • zrozumiałe np. poprzez jasne wskazanie błędnie wypełnionych pól formularza, zapewnienie spójnego wyglądu i działania wszystkich podstron lub ekranów,
  • kompatybilne – możliwe do obsłużenia za pomocą różnych urządzeń i różnego oprogramowania.

Ważne!

Dostępne cyfrowo muszą także treści, które podmiot publiczny umieszcza na innych stronach czy w innych aplikacjach, np. w serwisie Youtube czy na Facebooku, oraz treści które podmiot publiczny finansuje (nawet jeżeli sam ich nie wytwarza).

Czy wszystkie treści na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej muszą być dostępne cyfrowo?

Nie. Podmioty publiczne mogą nie zapewniać dostępności cyfrowej części elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych. Dotyczy to na przykład:

  • multimediów nadawanych na żywo lub opublikowanych przed 23.09.2020 r.,
  • dokumentów opublikowane przed 23 września 2018 r.,
  • map – ale dostęp alternatywny do prezentowanych na nich danych powinien być zapewniony,
  • treści niewykorzystywanych do realizacji bieżących zadań
  • złożonych schematów i dokumentacji technicznych w formie nietekstowej.

Jeśli jednak potrzebujesz, któregoś z tych elementów, możesz zażądać od podmiotu publicznego zapewnienia ich dostępności, a podmiot musi odpowiedzieć na Twoje żądanie.

Zanim złożysz skargę na brak zapewnienia dostępności cyfrowej - krok 1

Jeśli zauważysz, że strona internetowa, aplikacja mobilna podmiotu publicznego, czy umieszczone w nich treści, nie są zgodne z ustawą o dostępności cyfrowej możesz złożyć do tego podmiotu żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej.

Takie żądanie może złożyć każdy - nie musi to być osoba ze szczególnymi potrzebami.

Co powinno zawierać żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej?

W żądaniu podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe,
  • adres strony internetowej lub nazwę aplikacji mobilnej która nie jest dostępna cyfrowo. Jeśli niedostępny jest konkretny element (np. wyszukiwarka, dokument) to wskaż możliwie dokładnie gdzie ten element się znajduje,
  • opis, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla ciebie najlepszy. 

Podmiot publiczny, ma maksymalnie 7 dni, aby odpowiedzieć na Twoje żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej. Jeśli w tym czasie podmiot nie zdoła zapewnić dostępności cyfrowej, której żądasz, to powinien zawiadomić Cię niezwłocznie o tym fakcie i podać nowy termin na zapewnienie dostępności cyfrowej. Ten nowy termin nie może być jednak dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia żądania.

Jeśli podmiot nie ma możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej opisanej w twoim wniosku może zaproponować Ci alternatywny sposób dostępu do wskazanego w żądaniu elementu strony internetowej i/lub aplikacji mobilnej.

Pamiętaj!

Możesz odmówić skorzystania z zaproponowanego sposobu alternatywnego dostępu do strony internetowej/aplikacji mobilnej lub ich elementów.

UWAGA!

Podmiot publiczny może odmówić zapewnienia dostępności elementu strony internetowej i/lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. 

Skarga na brak zapewnienia dostępności cyfrowej - krok 2

Jeżeli podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności cyfrowej lub zaproponuje Ci alternatywny sposób dostępu, który nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący – możesz złożyć do tego podmiotu skargę na brak zapewnienia dostępności cyfrowej. 

Co powinna zawierać skarga na brak zapewnienia dostępności cyfrowej?

W skardze podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe oraz adres,
  • możliwie dokładny opis sytuacji, której dotyczy skarga, w tym informację kiedy i czego dotyczyło złożone wcześniej żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej, 
  • informację, dlaczego składasz skargę. 

Skargę złóż do podmiotu publicznego, którego strony internetowej lub aplikacji mobilnej dotyczy skarga.

Podmiot publiczny, ma maksymalnie miesiąc na rozpatrzenie Twojej skargi. Jeśli, z uzasadnionych powodów, rozpatrzenie skargi zajmie podmiotowi więcej czasu, to ma on obowiązek poinformować Cię o tym.

Podmiot rozpatrujący skargę może uznać ją za bezzasadną. Jeśli ponownie złożysz skargę i nie wskażesz żadnych, nowych okoliczności sprawy, podmiot może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko bez zawiadomienia Ciebie o tym. 

Pamiętaj!

Skargę musisz poprzedzić żądaniem o zapewnienie dostępności cyfrowej. Dopiero odmowa zapewnienia dostępności cyfrowej lub zaproponowanie Ci nieakceptowalnego rozwiązania jest powodem do złożenia skargi na brak zapewnienia dostępności.

UWAGA!

Jeśli podmiot publiczny nie zareaguje na Twoją skargę na brak zapewnienia dostępności i w wyznaczonym czasie nie poinformują Cię o wyniku rozpatrzenia skargi, możesz złożyć skargę na bezczynność.

Możesz również skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić Rzecznika o podjęcie interwencji w Twojej sprawie.

Jaka jest wysokość kary pieniężnej?

  • do 10 000 zł za nieuzasadnione i uporczywe niezapewnianie dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej; 
  • do 5 000 zł za niesporządzenie i nie opublikowanie deklaracji dostępności albo nie zawarcie w deklaracji dostępności wymaganych elementów lub za nie zapewnianie dostępności cyfrowej strony podmiotowej BIP.