Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Zapewnienie ośrodka koordynującego, którego zadaniem jest tworzenie polityki państwa i zarządzanie procesami poprawy dostępności. Dzięki Programowi przygotowaliśmy odrębną, horyzontalną ustawę o zapewnianiu dostępności. Jej celem jest stworzenie podstaw prawnych dla efektywnego wdrażania dostępności. Niezależnie od zmian w prawie krajowym - niezbędna jest zmiana mentalności. By to zrobić konieczna jest szeroka edukacja społeczna podnosząca świadomość i kształcenie różnych grup zawodowych w praktycznym zastosowaniu uniwersalnego projektowania.

Efekty zrealizowane:

  • ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
  • Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 4 marca 2021 r. w sprawie w sprawie szczegółowych wymogów, jakie muszą spełniać podmioty dokonujące certyfikacji dostępności, wzoru wniosku o wydanie certyfikatu dostępności oraz wzoru certyfikatu dostępności,
  • obowiązywanie, od września 2021 r., przepisów art. 4 ust. 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019 r., dotyczących uwzględniania warunków dotyczących dostępności w ramach zamówień publicznych oraz zlecania/powierzania podmiotom innym niż publiczne, na podstawie umowy, zadań publicznych finansowanych ze środków publicznych,
  • uruchomienie mechanizmu skargowego od 6 września 2021 r. – procedura skargowa obsługiwana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
  • uruchomienie mechanizmu certyfikacji dostępności, publikacja listy podmiotów, które otrzymały status podmiotu certyfikującego.
  • Nowelizacja z 9 listopada 2023 r. do Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2023 poz. 2442) wprowadzająca w niektórych nowych budynkach użyteczności publicznej powstawanie pomieszczeń dostosowanych i przeznaczonych do przewijania dorosłych osób ze szczególnymi potrzebami tzw. “komfortki”
  • dokonany przegląd prawa pod kątem zapewniania dostępności - przygotowano raport zbiorczy z przeglądu prawa i dodatkowe rekomendacje członków Rady Dostępności,
  • 8 funkcjonujących kwalifikacji rynkowych (dla różnych zawodów) z zakresu dostępności, funkcjonująca kwalifikacja Wdrażanie dostępności w organizacji,
  • Rada Dostępności – organ doradczy ministra ds. rozwoju regionalnego w zakresie dostępności,
  • w styczniu 2022 r. powołano przy Radzie Działalności Pożytku Publicznego, Zespół ds. dostępności, w którym zasiada 10 ekspertów Rady,
  • dokonano przeglądu procedur w 1143 urzędach,
  • koordynatorzy dostępności wyznaczeni w ok. 3000 instytucjach i urzędach publicznych,
  • działania szkoleniowe i materiały edukacyjne dla koordynatorów dostępności, w tym:
    • webinary dla 1000 koordynatorów dostępności, szkolenia dla ponad 2000 koordynatorów dostępności z jednostek samorządu terytorialnego i blisko 1100 koordynatorów z urzędów administracji centralnej,
    • szkolenia dla koordynatorów dostępności oraz urzędników (1100 koordynatorów dostępności oraz 1000 redaktorów stron internetowych),
    • przeszkolono 1828 pracowników z zakresu obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami, publikacja "Niezbędnik koordynatora dostępności" ze wskazówkami dotyczącymi pełnienia tej funkcji,
    • film "ABC koordynatorów dostępności",
    • inne publikacje dotyczące funkcji koordynatora ds. dostępności oraz obowiązków jednostek samorządu terytorialnego wynikających z ustawy o zapewnianiu dostępności,
  • szkolenia i materiały informacyjne, poradniki dla podmiotów publicznych z praktycznymi wskazówkami odnośnie spełniania wymagań w zakresie dostępności określonych w ustawie, w tym m.in.:
    • film instruktażowy o tym jak wypełniać raport o stanie zapewniania dostępności,
    • szkolenia z zakresu zatrudniania osób z niepełnosprawnością dla ponad 2 tysięcy urzędników samorządowych,
    • 80 osób przeszkolonych przez Urząd Zamówień Publicznych w zakresie dostępności w zamówieniach publicznych,
    • szkolenia dla 900 pracowników administracji publicznej z tworzenia i publikowania dostępnych dokumentów oraz ze stosowania rozwiązań ułatwiających zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami,
    • szkolenia i materiały informacyjne, promocyjne i edukacyjne na temat dostępności zrealizowane w konkursie Promuj z nami Dostępność,
  • ponad 57,5 tys. podmiotów publicznych sporządziło raporty o stanie zapewniania dostępności za pośrednictwem systemu Głównego Urzędu Statystycznego,
  • publikacja pierwszego kompleksowego raportu o stanie zapewniania dostępności przez podmioty publiczne,
  • opracowano system wskaźników do monitorowania dostępności,
  • Partnerstwo na rzecz dostępności liczące blisko 260 podmiotów,
  • ponad 70 dobrych praktyk w postaci filmów i prezentacji przedstawiających najciekawsze rozwiązania sygnatariuszy Partnerów na rzecz dostępności w zakresie poprawy dostępności,
  • Szkolenia dla organizacji pozarządowych, w tym 237 osób z 43 organizacji pozarządowych przeszkolonych z prowadzenia audytów dostępności i tworzenia napisów na żywo i audiodeskrypcji, ponad 90 organizacji pozarządowych i partnerów społecznych przeszkolonych w zakresie monitorowania prawa pod kątem dostępności,
  • w ramach działań na rzecz prostego języka: 54 instytucje (ministerstwa i urzędy) podpisały porozumienie na rzecz stosowania prostego języka, organizacja konkursu pn. „Fundusze Europejskie dla dostępności”,
  • 35 sądów z inwestycjami w infrastrukturę poprawiających dostępność (4060 pracowników sądów przeszkolonych z obsługi OzN),
  • Ok. 60 opracowanych standardów dostępności dla różnych dziedzin i obszarów.

Efekty planowane:

  • współpraca z Sygnatariuszami Partnerstwa na rzecz dostępności,
  • współpraca w Radzie Dostępności II kadencji na lata 2024-2028,
  • wejście w życie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii (MRiT) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie dot. obowiązku montażu wind od 2 i 3 kondygnacji w zależności od przeznaczenia budynku.

Schemat dla efektów z obszaru koordynacja - link prowadzi do pliku PDF

Do pobrania:  schemat efektów dla obszaru Koordynacja - część pierwsza (DOCX 67 KB)

Schemat dla efektów z obszaru koordynacja - link prowadzi do pliku PDF

Do pobrania: schemat efektów dla obszaru Koordynacja - część druga (PDF 123 KB)