Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Koordynatorzy dostępności w związku z pełnioną funkcją mogą mieć wiele pytań dotyczących stosowania przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Mogą je także otrzymywać od innych osób, oczekujących odpowiedzi. Dlatego w oparciu o napływające do nas pytania przygotowaliśmy zestaw tych, które są najczęściej zadawane wraz z odpowiedziami na nie. Powinny one pomóc koordynatorom w wykonywaniu ich obowiązków. Lista będzie w miarę potrzeby uzupełniana.

Zapraszamy do lektury!

Raport o stanie zapewniania dostępności (art. 11-12)    

Certyfikacja dostępności (rozdział 3)

  • Czy certyfikacja dostępności jest obowiązkowa dla podmiotów publicznych?

  • Kiedy przewidziany jest start otwartego naboru podmiotów ubiegających się o status podmiotów dokonujących certyfikacji?

  • Do jakiej daty należy składać wnioski o stanie się podmiotem dokonujący certyfikacji dostępności?

  • Czy zasób kadrowy należy wykazać zgodą danej osoby (współpracujemy z osobami z niepełnosprawnościami najczęściej na umowę zlecenie/dzieło) i oczywiście niezbędnymi dokumentami potwierdzającymi doświadczenie/wiedzę?

  • Czy jest już wniosek o ubieganie się o stanie się jednostką certyfikującą. Jeżeli nie to kiedy można się spodziewać?

  • Jak długo trwa proces certyfikacji np. naszej firmy?

Koordynator dostępności (art. 14)

  • W jakim terminie należy podać dane kontaktowe osoby, która zostanie wyznaczona do pełnienia funkcji koordynatora do spraw dostępności?

  • Czy wójt/burmistrz/prezydent miasta wyznacza koordynatora tylko w Urzędzie Gminy/Miasta czy dla wszystkich jednostek organizacyjnych?

  • Czy stanowisko koordynatora dostępności  powinno być wyodrębnione czy też potraktowane jako zadanie dodatkowe? Co z wynagrodzeniem za pełnienie funkcji koordynatora dostępności oraz ewentualnie kwotą takiego wynagrodzenia?

  • Czy każdy podmiot publiczny musi mieć koordynatora do spraw dostępności?

  • Kto może pełnić funkcję koordynatora?

  • W jaki sposób ma być wyznaczony koordynator, czy ma to być np zarządzenie wójta/burmistrza/prezydenta/miasta/starosty/marszałka lub dyrektora organu władzy publicznej? 

  • Czy gdy do 30 września 2020 r. koordynator nie zostanie wyznaczony, to urzędowi będą grozić sankcje? Czy ich ewentualny brak nie będzie powodował, że większość urzędów go nie wyznaczy i będzie to "martwy przepis"?

Formularz wniosku o zapewnienie dostępności (art. 30)

Kogo, od kiedy i w jakim zakresie obowiązuje ustawa o zapewnianiu dostępności? (art. 3, 6, 7, 70)

Jakie obowiązki w zakresie dostępności  mają podmioty  publiczne i  niepubliczne zawierając umowy na realizację zadań publicznych lub zamówień publicznych (art. 4 ust. 3 i art. 5)  

  • Czy przepisy zawarte w art. 4 ust. 3 i 5 ust. 2 ustawy stosuje się tylko w stosunku do ustawy prawo zamówień publicznych?

  • Kto odpowiada za określenie wymagań odnośnie dostępności w ramach realizacji zadania?

  • Czy deklaracja oferenta o spełnieniu wymagań w zakresie dostępności, określonych w ogłoszeniu o naborze, będzie wystarczająca, aby uznać te wymagania za spełnione?

  • Czy odrzuceniu podlega oferta, w której nie zawarto opisu sposobu spełnienia wymagania w zakresie dostępności?

  • Jaki rodzaj dostępności powinien być uwzględniony w przypadku zlecania lub powierzania zadania publicznego?

  • Czy umowy zawarte przed dniem wejścia w życie przepisów art. 4 ust. 3 powinny być aneksowane? Czy jednostka samorządu terytorialnego może odmówić przedłużenia cyklicznie aneksowanej umowy, np. na Warsztaty Terapii Zajęciowej (WTZ), jeśli nie są one w pełni dostosowane pod kątem dostępności?

  • Kto może kontrolować czy zapisy umowy dotyczące dostępności są właściwie realizowane?

  • Czy podmiot publiczny może rozwiązać umowę w sytuacji, kiedy nie są respektowane zapisy umowy dotyczące zapewniania dostępności?

  • Czy podmiot inny niż publiczny, realizujący zadanie publiczne powinien w sprawozdaniu z jego realizacji uwzględniać w jaki sposób wywiązano się z zobowiązań związanych z dostępnością?

  • Czy szczególne potrzeby wykraczające poza art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności […] mogą być uwzględnione przy zawieraniu umów na realizację zadań publicznych?

  • Czy i jak zapewnić by w komisjach konkursowych i wśród ekspertów oceniających oferty były osoby, które mają kompetencje związane z dostępnością?

  • Czy można określić ile procent całego budżetu zadania powinno być przeznaczone na zapewnienie dostępności?

  • Czy w formularzu ofert znajdzie się konkretne miejsce na wpisanie informacji dotyczącej zapewnienia  dostępności?

  • Czy i jakie koszty związane z dostępnością  powinny być ujęte w kosztach kwalifikowanych w regulaminach konkursu?

  • Czy wydarzenia/szkolenia realizowane przez organizacje pozarządowe muszą być dostępne ?

  • Czy na działanie organizacji pozarządowej która realizuje zadanie zlecone przez podmiot publiczny można złożyć skargę o której mowa w ustawie?