Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RPO 3.3

ZMIANA TERMINU: 3.3 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym / 3.3.4 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym – ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej (typ 3.3 e: Modernizacja systemów grzewczych i odnawialne źródła energii - projekty dotyczące zwalczania emisji kominowej) WYŁĄCZNIE PROJEKTY W FORMULE GRANTOWEJ, RPO Dolnośląskiego

Zakończony 19.05.2020

W dniu 12 października 2020 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego, pełniący rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 podjął uchwałę nr 2782/VI/20 w sprawie wyboru projektów w trybie konkursowym do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 dla Osi priorytetowej 3 Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 3.3 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym, Poddziałanie 3.3.4 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym – ZIT AW (typ 3.3 e: Modernizacja systemów grzewczych i odnawialne źródła energii – projekty dotyczące zwalczania emisji kominowej) WYŁĄCZNIE PROJEKTY W FORMULE GRANTOWEJ, nr naboru RPDS.03.03.04-IP.03-02-385/20. 

Do dofinansowania został wybrany 1 projekt, którego wartość całkowita wynosi 8 128 553,40 PLN, natomiast rekomendowana wartość dofinansowania wynosi 5 642 072,38 PLN.

Poniżej „Lista projektów, które spełniły kryteria wyboru projektów i uzyskały kolejno największą liczbę punktów, z wyróżnieniem projektów wybranych do dofinansowania” (art. 46 ust. 3 ustawy) oraz informacja o składzie Komisji Oceny Projektów powołanej dla wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach naboru prowadzonego w trybie konkursowym dla Osi priorytetowej 3 Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 3.3 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym, Poddziałanie 3.3.4 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym – ZIT AW (typ 3.3 e: Modernizacja systemów grzewczych i odnawialne źródła energii – projekty dotyczące zwalczania emisji kominowej) WYŁĄCZNIE PROJEKTY W FORMULE GRANTOWEJ.

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu to grudzień 2020 r. IOK zastrzega sobie możliwość zmiany terminu rozstrzygnięcia konkursu.

Miejsce składania wniosków

Instytucją Organizującą Konkurs jest Gmina Wałbrzych pełniąca funkcję Instytucji Pośredniczącej w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne RPO WD oraz funkcję Lidera ZIT AW.

Zadania związane z naborem realizuje Instytucja Pośrednicząca Aglomeracji Wałbrzyskiej, ul. Słowackiego 23A, 58-300 Wałbrzych, zgodnie z porozumieniem nr DEF-Z/985/2015 z 12.06.2015 r. zawartym pomiędzy IZ RPO WD 2014-2020/IZ a ZIT AW.

Sposób składania wniosków

Wnioskodawca/Beneficjent wypełnia wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji – generator wniosków o dofinansowanie EFRR – dostępny na stronie https://snow-ipaw.dolnyslask.pl i przesyła do IOK w ramach niniejszego konkursu w terminie:

od godz. 8.00 dnia 7 kwietnia 2020 r. do godz. 15.00 dnia 19 maja 2020 r.

Logowanie do Generatora Wniosków w celu wypełnienia i złożenia wniosku o dofinansowanie będzie możliwe w czasie trwania naboru wniosków. Aplikacja służy do przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. System umożliwia tworzenie, edycję oraz wydruk wniosków o dofinansowanie, a także zapewnia możliwość ich złożenia do właściwej instytucji. 

Wniosek powinien zostać złożony wyłącznie za pośrednictwem aplikacji Generator Wniosków o dofinansowanie EFRR (dalej Generator Wniosków), dostępnej na stronie: https://snow-ipaw.dolnyslask.pl/ we wskazanym w Regulaminie terminie. Wnioskodawca nie składa wersji papierowej wniosku o dofinansowanie na etapie aplikowania i oceny. Złożona do IOK wersja papierowa wniosku o dofinansowanie nie będzie podlegać ocenie.

IOK nie wymaga podpisu elektronicznego (z wykorzystaniem ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego) wniosku o dofinansowanie złożonego w aplikacji Generator Wniosków o dofinansowanie EFRR.

Skany załączanych w Generatorze Wnioskówzałączników będących kopiami dokumentów muszą być potwierdzone „za zgodność z oryginałem”:

  • przez osobę/osoby uprawnione do podpisania wniosku o dofinansowanie zgodnie z dokumentami statutowymi lub załączonym do wniosku pełnomocnictwem– jeżeli właścicielem dokumentu potwierdzanego „za zgodność” jest Wnioskodawca, lub
  • przez właściciela dokumentu potwierdzanego „za zgodność” niebędącego Wnioskodawcą – jeżeli właścicielem dokumentu potwierdzanego „za zgodność” jest podmiot inny niż Wnioskodawca np. Partner, podmiot realizujący projekt.

Wnioski wypełnione w języku obcym (obowiązuje język polski), nie będą rozpatrywane. 

Za datę wpływu wniosku o dofinansowanie do IOK uznaje się datę skutecznego złożenia (wysłania) wniosku za pośrednictwem aplikacji Generator Wniosków o dofinansowanie EFRR.

W przypadku problemów technicznych z systemem informatycznym SNOW należy niezwłocznie zgłosić problem na adres email: gwnd@dolnyslask.pl.

Wnioski robocze w aplikacji Generator Wniosków o dofinansowanie EFRR są uznawane za złożone nieskutecznie złożone i nie podlegają ocenie.

W przypadku złożenia (wysłania) wniosku o dofinansowanie projektu w aplikacji Generator Wniosków o dofinansowanie EFRR po terminie wskazanym w Regulaminie i ogłoszeniu o konkursie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.

Złożenie wniosku o dofinansowanie w Generatorze Wniosków o dofinansowanie EFRR oznacza potwierdzenie zgodności wskazanej w nim treści, w szczególności oświadczeń zawartych w dokumencie (i załącznikach, które stanowią jego integralną część) ze stanem faktycznym.

Oświadczenia oraz dane zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, z wyłączeniem oświadczenia o którym mowa w Art. 41 ust. 2 pkt 7c. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych oświadczeń”. Klauzula ta zastępuje pouczenie IOK o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Klauzula nie obejmuje oświadczenia wnioskodawcy dotyczącego świadomości skutków niezachowania wskazanej przez IOK formy komunikacji. 

Wnioskodawca ma możliwość wycofania wniosku o dofinansowanie podczas trwania konkursu oraz na każdym etapie jego oceny. Należy wówczas złożyć do IOK pismo z prośbą o wycofanie wniosku podpisane przez osobę uprawnioną do podejmowania decyzji w imieniu wnioskodawcy zgodnie z zapisami pkt. 19 Regulaminu.

IPAW zastrzega sobie możliwość zmiany terminu składania wniosków lub złożenia ich w innej formie niż wyżej opisana. Decyzja w powyższej kwestii zostanie przedstawiona w formie komunikatu we wszystkich miejscach, gdzie opublikowano ogłoszenie.

IPAW nie przewiduje możliwości skrócenia terminu składania wniosków.

Forma składania wniosków określona w tym pkt Regulaminu obowiązuje także przy składaniu każdej poprawionej wersji wniosku o dofinansowanie.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

O dofinansowanie w ramach konkursu mogą ubiegać się następujące typy Wnioskodawców/Beneficjentów:

  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
  • podmioty publiczne[1], których właścicielem jest JST lub dla których podmiotem założycielskim jest JST;
  • jednostki organizacyjne jst;
  • spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe;
  • towarzystwa budownictwa społecznego;
  • organizacje pozarządowe;
  • PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne;
  • kościoły, związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
  • jednostki sektora finansów publicznych, inne niż wymienione powyżej; 

Beneficjent  (oraz ich jednostki organizacyjne i podległe) nie może być Grantobiorcą. Grantobiorca nie może być ponadto podmiotem powiązanym z Beneficjentem/Grantodawcą osobowo lub kapitałowo. 

Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między Beneficjentem lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Beneficjenta lub osobami wykonującymi w imieniu Beneficjenta czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru Grantobiorcy a Grantobiorcą, polegające w szczególności na:

a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,

b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,

c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,

d) pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

[1] Do identyfikacji podmiotu publicznego należy stosować definicję zapisaną w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

Przedmiotem konkursu jest udzielenie dofinansowania na realizację projektów grantowych (zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy wdrożeniowej), których celem szczegółowym jest zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym, (w tym budynkach historycznych) poprzez wymianę dotychczasowych wysokoemisyjnych źródeł ciepła na obszarze ZIT AW. 

W ramach konkursu 3.3 e dofinansowanie będzie można uzyskać na projekty grantowe polegające na wymianie wysokoemisyjnego źródła ciepła: na podłączenie do sieci ciepłowniczej/chłodniczej, instalacje wykorzystujące odnawialne źródła energii oraz kotły spalające biomasę lub ewentualnie paliwa gazowe (wymianie nie podlegają kotły gazowe i olejowe, nie dopuszcza się też wymiany kotłów na kotły węglowe, niezależnie od ich klasy, w tym zasilane ekogroszkiem oraz na kotły olejowe) bez konieczności przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji w sytuacji kiedy zostaną spełnione minimalne progi wskaźnika energii pierwotnej (Zgodnie z kryterium „Maksymalne progi wskaźnika energii pierwotnej EP H + W” – wartość współczynnika nie może być wyższa niż 450 kWh/(m2 rok) zmierzone na podstawie świadectwa efektywności energetycznej, audytu energetycznego lub uproszczonego audytu energetycznego sporządzonego zgodnie z metodologią wskazaną przez Instytucję Organizującą Konkurs (dokument stanowi zał. nr 7 do niniejszego Regulaminu).   

Uproszczony audyt energetyczny należy sporządzić w oparciu o metodologię wskazaną przez IOK. Dopuszcza się wykorzystanie audytów już posiadanych przez Grantodawcę/Grantobiorcę sporządzonych (zaktualizowanych) nie wcześniej niż na dwa lata przed rokiem ogłoszenia konkursu o dofinansowanie (tj. sporządzonych po 01.01.2018 r.).

Jednak wartość redukcji emisji CO2 i pyłów zawieszonych PM 10 i PM 2,5 należy wyszacować zgodnie z metodologią wskazaną przez Instytucję Organizującą Konkurs, tak aby dane do wskaźników rezultatu pozyskiwane były zgodnie z tą samą metodologią.  

Ponadto dopuszczalna jest wymiana kotłów w budynkach historycznych (zabytkach), bez konieczności spełnienia warunków odnośnie Maksymalnego progu wskaźnika energii pierwotnej EP H + W” ,jeżeli zostały przeprowadzone minimalne inwestycje w efektywność energetyczną obejmujące co najmniej jeden z poniższych elementów:

  • wymianę w budynku / mieszkaniu będącym przedmiotem projektu (w pomieszczeniach ogrzewanych), wszystkich okien na okna o lepszej charakterystyce  tj. nie gorszej niż Uk (max) = 2,2 [W/(m2*K)] i potwierdzonej audytem, świadectwem charakterystyki energetycznej lub innym dokumentem (faktura, protokół odbioru itp.). W przypadku braku dokumentacji, należy posłużyć się uproszczoną metodą szacowania w oparciu o poniższą tabelę:

Rok wymiany/produkcji okna              Uk (max) okna [W/(m2*K)]  

       1995 - 1998                                                  2,0 - 2,2

       1998 - 2002                                                  1,9 - 2,2

       2003 - 2008                                                  1,6 - 2,2

       2009 - 2013                                                  1,5 - 1,7

        2014 - 2017                                                  1,3 - 1,5

       2018 - 2020                                                   1,1 - 0,9 

  • ocieplenie stropów / dachów warstwą izolacji (np. wełna mineralna, styropian) przynajmniej o grubości 10 cm lub równoważne - jeśli projekt dotyczy całego budynku i/lub pojedynczych mieszkań na najniższych (podłogi nad gruntem, stropy nad nieogrzewanymi piwnicami) i najwyższych kondygnacjach,
  • zastosowanie wentylacji z odzyskiem ciepła.

Warunek ten musi być spełniony we wszystkich budynkach historycznych / mieszkaniach w budynkach historycznych będących przedmiotem projektu.

Przez budynek historyczny należy rozumieć konkretny budynek indywidualnie wpisany do rejestru zabytków lub wpisany do wykazu zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków lub  gminnej ewidencji zabytków. Budynek nie wpisany indywidualnie do rejestru / wykazu zabytków lub gminnej ewidencji zabytków nie jest budynkiem historycznym, nawet jeśli znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków lub  gminnej ewidencji zabytków.  

Aktualny link do rejestru zabytków /wykazu zabytków Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zbytków we Wrocławiu:https://wosoz.ibip.wroc.pl/public/?id=2589 

Celem projektów grantowych[1] jest udzielenie „grantów[2]” na wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła przez Grantobiorców[3], którymi mogą być osoby fizyczne będące:

- właścicielem domów jednorodzinnych

- właścicielem mieszkań w domach wielorodzinnych,

- najemcą mieszkań w domach wielorodzinnych (posiadający tytuł do lokalu mieszkalnego oraz prawo do dysponowania lokalem na cele projektu w okresie realizacji i trwałości projektu),

w celu zaspokojenia własnych potrzeb zmierzających do ograniczenia wysokiej emisji CO2 i innych zanieczyszczeń.

Grantobiorcą może być także wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia mieszkaniowa czy TBS, zgodnie z katalogiem Beneficjentów wymienionym w SzOOP RPO WD 20104-2020 o ile jednocześnie nie jest w tym samym projekcie Beneficjentem / Grantodawcą. 

W przypadku każdego grantu należy zweryfikować czy:

  • projekt realizowany jest w domach jednorodzinnych i/lub wielorodzinnych budynkach mieszkalnych;
  • w każdym budynku/mieszkaniu wymianie podlega co najmniej dotychczasowe wysokoemisyjne źródło ciepła (główne źródło/źródła ciepła[4]);
  • wymiana każdego wysokoemisyjnego źródła ciepła  w projekcie prowadzi do redukcji emisji CO2 (co najmniej o 30% w przypadku zmiany spalanego paliwa[5]), nie wystarczy wykazanie, że łącznie w projekcie nastąpiła redukcja – nie dotyczy sieci ciepłowniczej,
  • wymiana każdego wysokoemisyjnego źródła ciepła w projekcie prowadzi do redukcji emisji pyłów zawieszonych PM10 i PM 2,5 (nie wystarczy wykazanie, że łącznie w projekcie nastąpiła redukcja) – nie dotyczy sieci ciepłowniczej,
  • w budynku/mieszkaniach istnieje lub przewidziano instalację systemu zarządzania energią.
  • Moc instalacji do produkcji energii elektrycznej z OZE obliczona została tak aby zaspokajać wyłącznie potrzeby budynku / mieszkania, w którym wymianie podlega źródło ciepła (dopuszcza się oddawanie nadwyżek energii do sieci w okresach kiedy moc instalacji nie jest wykorzystywana) - dotyczy projektów, w których dodatkowo, obok źródła ciepła powstaje mikroinstalacja do produkcji energii elektrycznej z OZE na potrzeby domu / mieszkania, w którym wymieniane jest źródło ciepła.

Definicje budynków zawarte są w kryterium „Zgodność z RPO” (załącznik nr 1 do Regulaminu).

Wysokoemisyjne źródło ciepła – źródło ciepła nie spełniające norm emisyjnych ekoprojektu obowiązujących od roku 2020 (określonych w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE  z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią) lub wymagań klasy 5 (według normy PN-EN 303-5:2012), emitujące do atmosfery CO2 oraz inne zanieczyszczenia, takie jak pyły zawieszone PM 10 i PM 2,5 i inne związki toksyczne powstające w wyniku spalania paliw. 

Granty można otrzymać na:

a) modernizację systemów grzewczych obejmującą wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła: na podłączenie do sieci ciepłowniczej / chłodniczej lub instalację źródeł ciepła opartych o OZE (np. pomp ciepła) lub instalację kotłów spalających biomasę, lub ewentualnie paliwa gazowe (wymianie nie podlegają użytkowane kotły gazowe i olejowe, nie dopuszcza się też wymiany użytkowanych kotłów innych niż gazowe i olejowe na kotły węglowe, niezależnie od ich klasy oraz rodzaju opału, np. zasilane ekogroszkiem i olejowe). Wymianie źródła ciepła mogą towarzyszyć uzasadnione modernizacje systemu grzewczego pozostające w związku przyczynowo - skutkowym ze zmianą źródła ciepła, np. wymiana wysokotemperaturowej instalacji ogrzewania na niskotemperaturową. Dopuszcza się również zastosowanie ogrzewania elektrycznego (kable / maty grzejne, kotły elektryczne, piece akumulacyjne itp.), pod warunkiem, że będzie ono zasilane z OZE. Mikroinstalacja[6] o odpowiedniej mocy może zostać zrealizowana w ramach projektu (można również wykorzystać już istniejącą instalację). Wsparcie może dotyczyć również systemów monitoringu i zarządzania energią (termostaty, czujniki temperatury, pogodowe, obecności, sterowniki, automatyczne układy regulacji, aplikacje komputerowe, gotowe systemy, urządzenia pomiarowe itp.) mające na celu zmniejszenie zużycia energii poprzez dostosowanie mocy urządzeń do chwilowego zapotrzebowania. Wymiana głównego źródła ciepła jest elementem obowiązkowym.

b) Inwestycje mogą być uzupełnione poprzez instalacje OZE (np. na potrzeby pozyskiwania ciepłej wody użytkowej lub produkcji energii elektrycznej, np. fotowoltaiki). W przypadku instalacji do produkcji energii elektrycznej, np. fotowoltaicznej czy wykorzystującej siłę wiatru, dopuszcza się mikroinstalacje[7], których moc zainstalowana powinna być obliczona na zaspokojenie zapotrzebowania na energię elektryczną w budynku, w którym modernizowane jest źródło ciepła na podstawie zużycia za lata ubiegłe i uwzględniającego oszczędności uzyskane w wyniku realizacji projektu. Dopuszcza się oddawanie („akumulację”) do sieci energetycznej okresowych nadwyżek. W przypadku montażu ogrzewania elektrycznego można uwzględnić dodatkowe zapotrzebowanie podczas wyliczania mocy instalacji. Instalacje OZE są fakultatywne. 

Warunkiem wstępnym realizacji inwestycji będzie przeprowadzenie właściwej oceny potrzeb i metod osiągnięcia oszczędności energii i redukcji emisji w sposób opłacalny, w oparciu o aktualny audyt energetyczny lub audyt uproszczony sporządzony wg wskazanej przez IOK metodologii, stanowiącej załącznik nr 7 do regulaminu.  Wspomniane inwestycje mogą zostać wsparte jedynie w przypadku, gdy podłączenie do sieci ciepłowniczej na danym obszarze nie jest uzasadnione ekonomicznie (co  wynika z audytu i analizy opcji we wniosku o dofinansowanie) lub jest technicznie niemożliwe. 

Inwestycje w ramach działania mają długotrwały charakter i dlatego powinny być zgodne z właściwymi przepisami unijnymi. Wspierane urządzenia do ogrzewania powinny od początku okresu programowania charakteryzować się obowiązującym od końca 2020 r. minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami emisji zanieczyszczeń, które zostały określone w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią. 

Wsparte projekty muszą skutkować redukcją CO2 w odniesieniu do istniejących instalacji (o co najmniej 30% w przypadku zamiany spalanego paliwa) oraz redukcją emisji pyłów zawieszonych PM 10 i PM 2,5 co powinno wynikać z dokumentacji projektu (poprzez dobór właściwych wskaźników rezultatu) a redukcja emisji musi dotyczyć nie tylko projektu ale i każdego źródła ciepła w projekcie. Projekty powinny być uzasadnione ekonomicznie i społecznie oraz, w stosownych przypadkach, przeciwdziałać ubóstwu energetycznemu. 

Wsparcie powinno być uwarunkowane uprzednim wykonaniem inwestycji zwiększających efektywność energetyczną i ograniczających zapotrzebowanie na energię w budynkach, w których wykorzystywana jest energia ze wspieranych urządzeń. Wyjątek stanowią budynki, które osiągnęły minimalny poziom efektywności energetycznej wyrażony współczynnikiem zapotrzebowania budynku na energię pierwotną na potrzeby ogrzewania, wentylacji oraz przygotowania CWU (EP), wskazanym w kryteriach wyboru projektów. (tj. nie może być wyższa niż 450 kWh/(m2 / rok). W przypadku budynków historycznych (ujętych w rejestrze / wykazie zabytków lub gminnej ewidencji zabytków), współczynnik EP może zostać przekroczony, o ile zostały przeprowadzone minimalne inwestycje w efektywność energetyczną, takie jak wymiana okien o lepszej charakterystyce energetycznej, izolacja dachu  / stropu i wentylacja z odzyskiem (rekuperacją) ciepła (co najmniej jeden element). Wszelkie inwestycje powinny być zgodne z unijnymi standardami i przepisami w zakresie ochrony środowiska. 

Pomoc przyznawana będzie wyłącznie na instalacje dla których sporządzono świadectwo charakterystyki energetycznej / audyt energetyczny / uproszczony audyt energetyczny wg metodologii wskazanej przez IOK i potwierdził on spełnienie warunków zapisanych w dokumentacji konkursowej. 

Realizowane przedsięwzięcia muszą wynikać z Planów Gospodarki Niskoemisyjnej. 

W ramach projektów grantowych nie jest możliwa wymiana następujących źródeł ciepła:

a) dotychczas używanych kotłów gazowych i olejowych na inne źródła ciepła

b) dotychczas używanych źródeł ciepła na kotły węglowe, w tym na ekogoroszek, niezależnie od ich klasy oraz kotły olejowe 

Projektem grantowym nie jest projekt, w którym rola Wnioskodawcy – Grantodawcy[8] projektu miałaby się sprowadzać wyłącznie do przekazania środków w dół, do Grantobiorców.

Niezbędny jest aktywny udział beneficjenta (Grantodawcy) w projekcie, wykraczający daleko poza funkcję przekazującą „środki w dół” (np. koordynacja projektu, wybór Grantobiorców, promocja projektu, kontrola realizacji projektów przez Grantobiorców po zakończeniu projektu i w okresie trwałości). 

UWAGA:

a)      Każdy z Grantodawców zobowiązany będzie do zagwarantowania wsparcia merytorycznego dla potencjalnego Grantobiorcy w zakresie np. doradztwa w zakresie wyboru źródła ciepła, przeprowadzenia lub zlecenia przeprowadzenia audytu energetycznego, który należy sporządzić w oparciu o metodologię wskazaną przez IOK, przeprowadzenia wizji lokalnej. Audyt energetyczny / uproszczony audyt energetyczny nie może zostać sporządzony przez osobę, która stara się o grant lub inną osobę działającą w imieniu osoby starającej się o grant. Audyt przeprowadza (w oparciu o własne zasoby, np. pracowników) / zleca na zewnątrz, z zachowaniem odpowiednich regulacji dot. udzielania zamówień wyłącznie Grantodawca. 

b)      Mając na względzie zapobieganie ubóstwu energetycznemu, każdy Grantobiorca, który otrzyma grant, zobowiązany będzie do podpisania oświadczenia, w którym oświadczy, że ewentualny wzrost kosztów ogrzewania nie będzie stanowił dla Grantobiorcy nadmiernego obciążenia skutkującego zagrożeniem dla trwałości projektu.

c)       Grantodawca przed wypłatą grantu zobowiązany jest skontrolować, czy Grantobiorca zlikwidował główne wysokoemisyjne źródło ciepła podlegające wymianie. Kontroli ze strony Grantodawcy lub innych upoważnionych instytucji może podlegać zachowanie trwałości projektu na poziomie Grantobiorców. 

UWAGA:

1) Projekty muszą być realizowane na obszarze Aglomeracji Wałbrzyskiej.

2) Jeden Wnioskodawca może złożyć w tym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Zasada dotyczy również projektów partnerskich – Wnioskodawca nie może brać udziału w projekcie partnerskim jako partner, jeśli składa wniosek samodzielnie w tym samym konkursie. 

Dla konkursu ogłaszanego w ramach Poddziałania 3.3.4 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowy –  ZIT AW, ww. typy projektu powinny być realizowane na obszarze ZIT AW. Przez realizację należy rozumieć wymianę źródeł ciepła w budynkach leżących na obszarze ZIT AW.

Projekt powinien uwzględniać ułatwienie dostępu do obsługi urządzeń przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące w domach jednorodzinnych lub mieszkaniach, w których dokonywana jest modernizacja źródła ciepła – w kwocie nie przekraczającej 10% wartości grantu (i w limicie do 10% wartości wydatków kwalifikowalnych w projekcie).

Należy także zwrócić uwagę na to, iż o pozytywnym wpływie na zasadę niedyskryminacji świadczy także zastosowanie w zlecanych w ramach projektu zamówieniach publicznych klauzul społecznych (dotyczących osób z niepełnosprawnościami) a także dostępna dla osób z niepełnosprawnościami strona internetowa. Nie zwalnia to jednak Wnioskodawcy z konieczności dostosowania infrastruktury i wyposażenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Wypełniając wniosek o dofinansowanie, należy zapoznać się z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014–2020 oraz materiałami znajdującymi się na stronie internetowej: www.power.gov.pl/dostepnosc oraz w zakładce Poznaj Fundusze Europejskie bez barier znajdującej się na stronie internetowej RPO WD (http://rpo.dolnyslask.pl/o-projekcie/poznaj-fundusze-europejskie-bez-barier/). Na szczególną uwagę na tej stronie zasługuje Poradnik opublikowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju "Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami".

Kategorie interwencji dla niniejszych konkursów:

014 Renowacja istniejących budynków mieszkalnych dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia.

[1] Projekt grantowy – projekt, którego beneficjent udziela grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu przez Grantobiorców.

[2] Grant - środki finansowe Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, które Grantodawca na podstawie umowy powierzył Grantobiorcy na realizację zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego.

[3] Grantobiorca - podmiot publiczny albo prywatny, inny niż beneficjent projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego w ramach realizacji projektu grantowego. Grantobiorca nie może być ponadto podmiotem powiązanym z beneficjentem/ Grantodawcą osobowo lub kapitałowo. Grantobiorcą nie może być podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania.

[4] głównym źródłem ciepła jest np. kocioł służący regularnemu ogrzewaniu domu, kominek traktować należy jako źródło pomocnicze; w przypadku domu / mieszkania ogrzewanego kilkoma piecami nie wprowadza się rozróżnienia na źródła główne i pomocnicze, ponieważ wszystkie służą ogrzewaniu domu / mieszkania; obowiązkowa jest wymiana głównego źródła ciepła, fakultatywnie można wymienić źródło pomocnicze (przy zachowaniu wszystkich wymogów)

[5] np. z węgla na biomasę lub na gaz

[6] w rozumieniu ustawyo odnawialnych źródłach energii

[7] w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii

[8] Grantodawca - beneficjent udzielający grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego przez Grantobiorców. Grantodawca nie może być jednocześnie Grantobiorcą.

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

Wyciąg z Kryteriów wyboru projektów zatwierdzonych przez KM RPO WD 2014-2020 obowiązujących w niniejszym naborze stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.

Kryteria wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, zatwierdzone Uchwałą nr 2/15 z dnia 6 maja 2015 r. Komitetu Monitorującego RPO WD 2014-2020 z późn., zmianami są zamieszczone na stronie https://ipaw.walbrzych.eu/ oraz www.rpo.dolnyslask.pl.   

Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 22 Regulaminu konkursu.

Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu 3.3.4 - ZIT AW (PDF 859 KB)

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

W przypadku projektów nie objętych pomocą publiczną oraz objętych pomocą de minimis maksymalny limit dofinansowania środków EFRR wynosi do 85% wydatków kwalifikowalnych (dotyczy to zarówno poziomu Grantodawcy jak i Grantobiorcy) (z uwzględnieniem dopuszczalnych limitów kwalifikowalności wydatków dla projektów grantowych wynikających z zał. nr 7 do SZOOP).

W przypadku pomocy udzielanej na podstawie GBER – zgodnie z limitem  określonym w rozporządzeniu ( art. 37 i/lub 41 GBER - dotyczy Grantobiorcy).

  • art. 37 GBER tj. pomocy inwestycyjnej na wcześniejsze dostosowanie do przyszłych norm unijnych oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na realizację inwestycji służących podniesieniu poziomu ochrony środowiska w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020;
  • art. 41 GBER tj. pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020.

UWAGA!

W przypadku projektów, dla których podstawą udzielenia wsparcia jest art. 37 rozporządzenia 651/2014 (tj. w przypadku pomocy inwestycyjnej na wcześniejsze dostosowanie do przyszłych norm unijnych) okres realizacji projektu (z uwzględnieniem specyfiki projektów grantowych) musi bezwzględnie zmieścić się w następujących ramach czasowych:

4 grudnia 2019 r.[1] – 31 grudnia 2020 r.[2]

Ze względu na datę wejścia w życie norm ekoprojektu pomoc publiczna na podstawie art. 37 rozporządzenia 651/2014 może zostać udzielona wyłącznie dla urządzeń wskazanych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe[3]

W przypadku rozporządzenia Komisji (UE) nr:

- 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń;

- 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe

nie zostanie spełniony warunek zakończenia inwestycji co najmniej rok przed wejściem normy w życie, ponieważ ww. normy obowiązują odpowiednio od:

- 1 stycznia 2018 r.,

- 1 stycznia 2020 r.

Oznacza to, że wymiana urządzeń wskazanych w tych rozporządzeniach nie może być objęta pomocą publiczną na podstawie art. 37 rozporządzenia 651/2014.

Co najmniej 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie grantowym muszą stanowić wydatki przeznaczone na  granty i nie więcej niż 15% wydatków kwalifikowalnych mogą stanowić wydatki nieprzeznaczone na granty, czyli koszty zarządzania projektem grantowym, dokumentacji projektowej oraz działań informacyjno – promocyjnych.   

W przypadku wystąpienia pomocy publicznej w części projektu obejmującej wydatki nieprzeznaczone bezpośrednio na granty, dofinansowanie może być udzielane na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020. W tym przypadku wielkość dofinansowania może wynosić do 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych.

W przypadku projektów objętych pomocą de minimis na poziomie Grantodawcy i Grantobiorcy należy zweryfikować czy całkowita kwota pomocy de minimis dla danego podmiotu w okresie trzech lat podatkowych (z uwzględnieniem wnioskowanej kwoty pomocy de minimis oraz pomocy de minimis otrzymanej z innych źródeł) nie przekracza równowartości 200 000 euro.

Pomoc publiczna wystąpi w  przypadku wymiany źródeł ciepła w pomieszczeniach wykorzystywanych na działalność gospodarczą / wynajmowanych w celu prowadzenia działalności gospodarczej / u podmiotów będących przedsiębiorcami oraz w przypadku montażu instalacji do wytwarzania energii elektrycznej z OZE wykorzystywanej na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Montaż mikroinstalacji OZE w domu jednorodzinnym / budynku wielorodzinnym w którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza / którego właściciel / najemca nie jest przedsiębiorcą nie stanowi pomocy publicznej jeśli spełnione zostaną wszystkie poniższe warunki:

  • Grantobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie udostępnia powierzchni innym podmiotom w celu prowadzenia działalności gospodarczej /oświadczenie Grantobiorcy/,
  • wytworzona energia jest zużywana na potrzeby własne /oświadczenie Grantobiorcy/,
  • rozmiar (zdolność wytwórcza instalacji) nie przekracza realnego zapotrzebowania na energię danego prosumenta i wynika to z przeprowadzonej  oceny  zapotrzebowania na energię na podstawie zużycia z lat ubiegłych - z uwzględnieniem sytuacji, gdy potrzeby te ulegną zwiększeniu ze względu na planowe wykorzystanie energii elektrycznej z OZE na potrzeby grzewcze – co wymaga weryfikacji przez Grantodawcę. 

Wielkość, limity dofinansowania oraz podstawę prawną udzielenia grantu, każdorazowo określa umowa o powierzenie grantu zawierana pomiędzy Grantodawcą a Grantobiorcą. Umowa o powierzenie grantu podlega akceptacji IOK i musi być zgodna z wymogami zawartymi w „Zaleceniach Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 do realizacji projektów grantowych” w ramach działania 3.3 Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.

Szczegółowe informacje dot. wystąpienia pomocy publicznej w projektach grantowych zawarte są w   „Zaleceniach Instytucji Zarządzającej do realizacji projektów grantowych”.

[1] art. 6 ust. 2 rozporządzenia 651/2014: Uznaje się, że pomoc wywołuje efekt zachęty, jeżeli beneficjent złożył do danego państwa członkowskiego pisemny wniosek o przyznanie pomocy przed rozpoczęciem prac nad projektem lub rozpoczęciem działalności

[2] art. 37 ust. 2 rozporządzenia 651/2014: Normy  unijne  muszą  zostać  przyjęte,  a  realizacja  i  zakończenie  inwestycji  muszą  mieć  miejsce  co  najmniej  rok przed datą wejścia w życie danej normy.

[3] „miejscowy  ogrzewacz  pomieszczeń  na  paliwo  stałe”  oznacza  urządzenie  ogrzewające  pomieszczenia,  które wydziela  ciepło  poprzez  bezpośrednie  przenoszenie  ciepła  lub  poprzez  bezpośrednie  przenoszenie  ciepła  w połączeniu  z  przenoszeniem  ciepła  do  cieczy  w  celu  osiągnięcia  i  utrzymania  pewnego  poziomu  komfortu termicznego  człowieka  w  zamkniętym  pomieszczeniu,  w  którym  umieszczony  jest  produkt,  ewentualnie  w połączeniu z mocą cieplną przekazywaną do innych pomieszczeń; urządzenie jest wyposażone w co najmniej jedno źródło ciepła, które przetwarza paliwa stałe bezpośrednio w ciepło.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

Alokacja przeznaczona na konkurs wynosi 1 327 289 euro, tj. 5 690 486,13 zł (alokacja przeliczona po kursie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) obowiązującym w lutym 2020 r., 1 euro = 4, 2873 zł – kurs z dnia 30 stycznia 2020 r.).

Ze względu na kurs euro limit dostępnych środków może ulec zmianie. Dokładna kwota dofinansowania zostanie określona na etapie zatwierdzania listy ocenionych projektów.

Kwota alokacji do czasu rozstrzygnięcia naboru może ulec zmniejszeniu ze względu na pozytywnie rozpatrywane protesty w ramach poddziałania.

W trakcie trwania naboru (poprzez zmianę regulaminu konkursu) lub po rozstrzygnięciu konkursu IOK może zwiększyć kwotę przeznaczoną na dofinansowanie projektów w konkursie, z uwzględnieniem kolejności projektów na liście według liczby otrzymanych punktów oraz zasady równego traktowania (dofinansowanie wszystkich projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów albo dofinansowanie kolejno projektów, które uzyskały wymaganą liczbę punktów oraz taką samą ocenę).

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

Informacja zmianach w Regulaminie konkursu dla Poddziałania 3.3.4 - ZIT AW (schemat e-granty) z dnia 18 marca 2020 (PDF 550 KB)

Regulamin konkursu 3.2.4 - ZIT AW (schemat e-granty) obowiązuje od 18 marca 2020 (PDF 1 MB)

Regulamin konkursu 3.3.4 - ZIT AW - wersja archiwalna (PDF 1 MB)

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór wniosku o dofinasowanie projektu, którym należy posługiwać się ubiegając się o dofinansowanie stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu i jest zamieszczony na stronie https://ipaw.walbrzych.eu/.

Na powyższej stronie zamieszczone są również wzory załączników do wniosku o dofinansowanie.

IOK informuje, że wypełniając wniosek o dofinansowanie należy stosować aktualną na dzień niniejszej zmiany „Instrukcję wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020”, która jest umieszczona na stronie https://ipaw.walbrzych.eu/

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Wzór umowy o dofinansowanie projektu, która będzie zawierana  z wnioskodawcami projektów wybranych do dofinansowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu i jest zamieszczony na stronie https://ipaw.walbrzych.eu/.

Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 21 Regulaminu konkursu.

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

Wnioskodawcy przysługuje protest od negatywnego wyniku oceny oraz od niewybrania projektu do dofinansowania w trybie konkursowym w ramach RPO WD.

Szczegółowe informacje znajdują się w punkcie 25 Regulaminu konkursu.

Pytania i odpowiedzi

IOK udziela wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu i odpowiedzi na zapytania indywidualne poprzez:

  • e – mail: ipaw@ipaw.walbrzych.eu  
  • telefon: (74)  84 74 150, faks. (74) 84 74 151
  • bezpośrednio w siedzibie:

Instytucja Pośrednicząca Aglomeracji Wałbrzyskiej

ul. Słowackiego 23A

58-300 Wałbrzych

w poniedziałki, środy, czwartki w godz.: 7.30 – 15.30

we wtorki w godz.: 7.30 – 16.30

w piątki w godz.: 7.30 – 14.30. 

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania będą zamieszczane na stronie  https://ipaw.walbrzych.eu/ oraz www.rpo.dolnyslask.pl w ramach informacji dotyczących procedury wyboru projektów oraz niezbędnych do przedłożenia wniosku o dofinansowanie. Przed zadaniem pytania należy zapoznać się z katalogiem najczęściej zadawanych pytań.

Po ogłoszeniu konkursu IOK zorganizuje spotkania dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie. Szczegółowe informacje dotyczące terminów i miejsca spotkań wraz z formularzem zgłoszeniowym będą zamieszczane na stronie internetowej https://ipaw.walbrzych.eu/.

Konkurs przeprowadzany jest jawnie z zapewnieniem publicznego dostępu do informacji o zasadach jego przeprowadzania oraz do list projektów ocenionych w poszczególnych etapach oceny i listy projektów wybranych do dofinansowania.

Linki

Wszystkie kwestie dotyczące naboru opisane zostały w Regulaminie, który dostępny jest wraz z załącznikami na stronie internetowej https://ipaw.walbrzych.eu/ oraz na portalu Funduszy Europejskich (www.funduszeeuropejskie.gov.pl).