Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Przetwornice napięciowe zwiększają zasilanie dla pojazdów szynowych

Pociąg do innowacji

Polska kolej przeżywa renesans. Pociągi nie kojarzą się nam już ze starymi składami i ciasnotą w przedziałach. Na dworcach można spotkać coraz nowsze pojazdy szynowe, wyposażone w darmowe Wi-Fi i gniazdka elektryczne. Firma APS spod Warszawy dba o to, aby podróż była nie tylko wygodna, ale i przyjazna środowisku.

– Dzięki wsparciu możemy rozwijać w Polsce najbardziej nowoczesne, energooszczędne systemy zasilania dla niezwykle wymagających branż – od energetyki, w tym jądrowej, po transport szynowy – mówi Piotr Szewczyk, prezes zarządu APS Energia.

W 2016 r. firma APS Energia przeprowadziła się do nowej siedziby w Stanisławowie Pierwszym pod Warszawą. To właśnie tu powstało nowoczesne centrum badawczo-rozwojowe, gdzie firma rozwija m.in. autorski projekt ładowarki do aut elektrycznych. Opracowano w nim także innowacyjne przetwornice napięciowe, które znacząco zwiększają efektywność zasilania dla lokomotyw, wagonów i innych pojazdów szynowych. – Z naszych rozwiązań już korzystają krajowi producenci taboru, a niedługo dołączą też zagraniczni – podkreśla Janusz Wiśniewski, zastępca dyrektora departamentu R&D firmy APS Energia.

Kolej coraz popularniejsza
Liczba pasażerów w 2018 r. – 310 mln osób (wzrost o 6,7 mln)
Przewóz towarowy – 250 mln ton (wzrost o 10 mln ton)
Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

Przetwornice ze Stanisławowa Pierwszego trafią m.in. do wagonów produkowanych przez poznańskie zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Podpisany w 2019 r. kontrakt obejmuje dostawy o wartości 16,5 mln zł netto. – Sektor transportu i trakcji jest bardzo perspektywiczny, także z powodów ekologicznych. Cały świat inwestuje w pociągi, tramwaje, elektryczne autobusy czy metro, dlatego spodziewamy się, że liczba podobnych zamówień będzie systematycznie rosnąć – komentuje Piotr Szewczyk.

Projekt: Innowacyjna przetwornica napięciowa 3kV/3x400V-380V/24V dla sektora T&T (energooszczędny system zasilania dla lokomotyw, wagonów oraz innych pojazdów szynowych)
Wartość: ok. 3 mln zł, w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR): 1,7 mln zł, Program Inteligentny Rozwój