Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Zalecenia Komisji Europejskiej dotyczące komunikacji i widoczności dla instytucji pośredniczących oraz beneficjentów

W ostatnim czasie Komisja Europejska wraz z ekspertami ds. komunikacji przedstawiła ocenę prowadzonych działań komunikacyjnych prowadzonych przez instytucje wdrażania FE. Celem było przeanalizowanie, w jaki sposób instytucje prezentują politykę spójności.

 Główne wnioski:

  • Działania komunikacyjne muszą służyć celowi ustalonemu w horyzontalnych i programowych strategiach komunikacyjnych, bez promowania instytucji oraz osób reprezentujących te instytucje;
  • Wszystkim działaniom powinna towarzyszyć jedna spójna idea przewodnia funduszy UE, powiązana z celami polityki spójności i wartościami europejskimi;
  • Komunikacja powinna stać się integralną częścią procesu programowania;
  • Konieczna jest wzmocniona współpraca pomiędzy podmiotami polityki spójności w zakresie komunikacji.

Dodatkowo KE opracowała praktyczne rekomendacje do wykorzystania przez instytucje wdrażające fundusze UE, ale również i beneficjentów. Są to tzw. dobre i złe praktyki dotyczące działań komunikacyjnych na lata 2021-2027, które zostały również zaprezentowane w oddzielnym dokumencie (link do dokumentu (PDF 555 KB)).

Wśród nich :

  • Pokazanie UE jako zaangażowanej w rozwój regionów i wspierającej ich mieszkańców w różnych obszarach;
  • Wskazanie roli UE i Funduszy Europejskich jako inicjatora i siły napędowej zachodzących zmian  (bez wprowadzania w błąd w zakresie źródła pochodzenia środków);
  • Konsekwentne budowanie wizerunku UE jako wspólnoty państw, za którą stoją konkretne wartości;
  • Tworzenie w świadomości odbiorców pożądanego wizerunku UE przy jednoczesnym zaangażowaniu ich do działania  (m.in. pozyskiwania informacji, aplikowania);
  • Zachowanie transparentności wydatków z budżetu unijnego;
  • Stosowanie komunikacji cyfrowej i ekologicznej  (w myśl zasady DNSH – do not significant harm).

Opracowano także tzw. checklistę jako narzędzie, które pozwoli na sprawniejszą kontrolę, czy wszystkie działania z zakresu informacji i promocji zostały odpowiednio zaplanowane. Zachęcamy wszystkich beneficjentów do zapoznania się z tą listą.

Do pobrania