Maszyna TBM, nazwana przez mieszkańców Świnoujścia Wyspiarką, która od marca br. pracuje pod rzeką Świną, dotarła do mety. Wydrążyła tunel o długości ok. 1,44 km. Przedsięwzięcie było możliwe dzięki wsparciu Funduszy Europejskich.
Wyspiarka dotarła do mety w połowie września, aby po kilku dniach przeglądów technicznych przewiercić betonową ścianę szybu odbiorczego o grubości 16 metrów, w którym niedługo nastąpi jej demontaż. Ten bardzo skomplikowany proces wieńczy drążenie tunelu, który rozwiąże problemy komunikacyjne w Świnoujściu.
Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Powstanie między wyspą Uznam a wyspą Wolin.
Tunel powstaje w ramach projektu Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną. Inwestycja, której koszt całkowity wynosi 912,6 mln zł, została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko w 85%, w wysokości 776 mln zł. Oprócz tunelu projekt zakłada budowę dróg dojazdowych do tunelu wraz ze stacją poboru opłat oraz rondo.