Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Start drążenia tunelu pod Świną

Wyspiarka, bo takie imię otrzymała dziś maszyna TBM, rozpoczęła drążenie tunelu pod dnem rzeki Świny. Ta przełomowa inwestycja dla miasta Świnoujście – tunel połączy dwie części miasta, została dofinansowana ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko. 

Uroczystość nadania imienia maszynie TBM odbyła się na wyspie Uznam w Świnoujściu. Imię wybrali internauci spośród 5 pomysłów mieszkańców miasta Świnoujście. Wybrane imię Wyspiarka wyprzedziło w głosowaniu inne propozycje: Wisna, Dobrawa, Victoria i Nereida. Więcej o głosowaniu na stronach beneficjenta.

"Tunel pod Świną to obok budowy Terminala LNG kolejna flagowa unijna inwestycja w Świnoujściu. Długo wyczekiwany projekt lepszego połączenia dwóch części Świnoujścia powstaje dzięki dofinansowaniu 776 mln zł z funduszy unijnych. Ta inwestycja to dobry przykład jak Unia Europejska angażuje się w rozwiązywanie problemów komunikacyjnych. Dzięki budowie tunelu i dróg dojazdowych znikną istniejące praktycznie od zawsze, problemy komunikacyjne Świnoujścia: zarówno mieszkańcy miasta, jak i turyści szybciej przedostaną się na drugą stronę, bez polegania jak obecnie tylko na usługach promowych, których przepustowość już dawno się wyczerpała" – powiedział Christopher Todd – Dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. 

 Maszyna TBM Wyspiarka

Źródło: Gmina Miasto Świnoujście

Zaraz po uroczystości chrztu tarcza Wyspiarka rozpoczęła drążenie tunelu.

Maszyna TBM wydrąży tunel o długości 1,44 km. Maksymalnie będzie mogła wykonać nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Tunel powstanie w ramach projektu Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną. Inwestycja, której koszt całkowity wynosi 912,6 mln zł, została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko w 85%, w wysokości 776 mln zł. Oprócz tunelu projekt zakłada budowę dróg dojazdowych do tunelu wraz ze stacją poboru opłat oraz rondo.

Widok z lotu ptaka na miejsce inwestycji

Źródło: Gmina Miasto Świnoujście