Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Pomoc dla władz regionalnych i krajowych w zakresie Blue RIS3

Realizowany w międzynarodowym partnerstwie projekt Smart Blue Regions przygotował trzy przydatne dokumenty, które pozwolą władzom regionalnym i krajowym lepiej przygotować wdrożyć i ocenić strategie inteligentnej specjalizacji w zakresie niebieskiego wzrostu (Blue RIS3).

Ilustracja do projektu Smart Blue Regions

 

Raporty i opracowania

Zachęcamy do lektury opisanych poniżej opracowań:  

  • Nowe sposoby wspierania niebieskiego wzrostu - funkcjonalny przeglad ich wyboru, dostosowania i absorpcji (PDF)
    Raport analizuje sześć regionalnych strategii inteligentnej specjalizacji w zakresie badań i innowacji dotyczących niebieskiego wzrostu (Blue RIS3) w Estonii, Finlandii, Niemczech, Łotwie, Polsce i Szwecji. Wyjaśnia typowe trudności, przed którymi stoją regiony podczas opracowywania i wdrażania RIS3, takie jak zaangażowanie partnerów branżowych w projektowanie i wdrażanie zmian w strategiach regionalnych, a także przeprowadzanie oceny. Partnerzy proponują rozwiązania mające na celu pokonanie tych wyzwań, np. inicjatywy typu klastrowego, platformy łączenia biznesu i technologii, odpowiednie finansowanie przez państwo, internacjonalizacja złożonych projektów. Raport ten pomaga władzom regionalnym i krajowym szukającym inspiracji w poprawie wdrażania ich Blue RIS3
  • Określenie możliwości współpracy w ramach niebieskiego wzrostu - badanie dla całego regionu Morza Bałtyckiego (PDF)
    Badanie jest pomocne dla publicznych i prywatnych podmiotów niebieskiego wzrostu zainteresowanych podjęciem współpracy w regionie Morza Bałtyckiego. Przedstawiono obszary zainteresowania, podmioty i zasoby dotyczące niebieskiego wzrostu, oparte na analizie Blue RIS3 sześciu regionów partnerskich z Estonii, Finlandii, Niemiec, Łotwy, Polski i Szwecji. Trzy zidentyfikowane obszary zainteresowania to: maszyny i technologie, energetyka i nauki przyrodnicze oraz "niebieska medycyna". W badaniu przeanalizowano następujące typy podmiotów niebieskiego wzrostu: organizacje wspierania biznesu, instytucje szkolnictwa wyższego i instytuty badawcze. Pomysły na rozwój współpracy zaowocowały takimi tematami, jak żegluga, morska energia wiatrowa, niebieska biotechnologia, turystyka zdrowotna, czy odpowiedź na brak wykwalifikowanych pracowników.
  • Ocena, monitorowanie i analiza porównawcza niebieskiego wzrostu: system monitorowania i kontroli (PDF)
    System ten wspiera władze regionalne i krajowe w monitorowaniu i ocenie strategii inteligentnej specjalizacji w zakresie badań i innowacji (RIS3) dotyczących niebieskiego wzrostu. Proces przeglądu porównuje rzeczywiste potrzeby i rozwój sektora niebieskiego wzrostu z celami i priorytetami zawartymi w RIS3 i jego dokumentach wdrożeniowych. System ten obejmuje osiem modułów, które można łączyć w elastyczny sposób, w zależności od regionalnych potrzeb i możliwości. Cztery moduły analizują zawartość wybranych programów operacyjnych. Pozostałe cztery moduły analizują niebieskie sektory wzrostu ważne w regionie. Podsumowując, system ten pozwala odpowiedzieć, czy RIS3 wspiera rozwój niebieskich sektorów wzrostu w regionie.

O projekcie

Smart Blue Regions (pełna polska nazwa: Inteligentne specjalizacje i błękitny wzrost w Regionie Morza Bałtyckiego) dążył do zidentyfikowania oraz wykorzystania możliwości regionów wynikających z polityki Niebieskiego Wzrostu Komisji Europejskiej, która znajduje swoje oparcie w inteligentnych specjalizacjach. Koncentrował się na szukaniu wspólnych mianowników i punktów stycznych, które mogą przysłużyć się do zwiększenia potencjału regionów. Inteligentne specjalizacje mają na celu powstanie nowych rynków aktywności gospodarczej, modernizację oraz wzmocnienie konkurencyjności regionów, a projekt Smart Blue Regions łączył je z morskim charakterem zaangażowanych podmiotów. Projekt uzyskał dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Jest to projekt flagowy Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego.

Partnerzy projektu

  • Ministry of Economic Affairs, Employment, Transport and Technology Schleswig­Holstein, Niemcy – lider projektu
  • Regional Council of Southwest Finland, Finlandia;
  • Ida­Viru County Government, Estonia;
  • Instytut Morski w Gdańsku, Polska;
  • Region Skåne, Szwecja;
  • Riga Planning Region, Łotwa;
  • Latvian Institute of Aquatic Ecology, Łotwa;
  • Stowarzyszenie „Pomorskie w Unii Europejskiej”, Polska.