W dniu dzisiejszym (17 stycznia 2020 r.) odbyła się w Zgorzelcu konferencja prasowa poświęcona realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu CEF pn. Elektryfikacja linii kolejowych nr 278, 274 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. Zaproszeni goście mieli bezpośrednią możliwość oglądać efekty realizacji projektu.
Już od grudnia 2019 r. został przywrócony ruch pasażerski na 27-kilometrowym odcinku od Węglińca do Zgorzelca. Było to możliwe dzięki wcześniejszemu niż planowano zakończeniu robót w zakresie elektryfikacji linii 274, 278. Tym samym planowany zakres robót został w całości zrealizowany, a założone cele projektu osiągnięte. Odcinek ten stanowił ostatni niezelektryfikowany fragment linii kolejowej łączącej Niemcy z Ukrainą.
Projekt w roku 2016, w wyniku konkursu CEF zorganizowanego przez Komisję Europejską, otrzymał dofinansowanie ze środków Instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 10,9 mln euro, tj. 85% całkowitej wartości projektu (12,8 mln euro).
W ramach projektu opracowano projekty wykonawcze, pozyskano pozwolenia na budowę, przeprowadzono niezbędne prace budowlane związane z elektryfikacją sieci trakcyjnej oraz pozyskano certyfikaty energetyczne w zakresie TSI ENERGIA. W wyniku realizacji projektu wybudowano dwie podstacje trakcyjne w Pieńsku i Zgorzelcu oraz zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu. Zelektryfikowany odcinek został przyłączony do sieci elektroenergetycznej.
Ukończenie elektryfikacji oznacza usunięcie wąskiego gardła na tym odcinku, a w konsekwencji zwiększenie przepustowości linii oraz szybsze i wygodniejsze podróże dla pasażerów.
Zdjęcie: PKP PLK S.A.