Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Innowator e-Pionier

Problemy mają to do siebie, że często pojawiają się w naszym życiu. Niezależnie od tego, czy dotyczą społeczności lokalnej, konkretnej instytucji czy jej pracowników – potrzebują rozwiązania. A droga do celu nie jest prosta, szczególnie jeśli wymaga zastosowania innowacyjnych narzędzi. Z pomocą w poszukiwaniach indywidualnego, szytego na miarę, rozwiązania może przyjść e-Pionier – projekt finansowany z Funduszy Europejskich i budżetu państwa. 

Projekt sam w sobie jest innowacyjny, ponieważ pomaga równolegle zarówno uzdolnionym programistom, jak i instytucjom publicznym. Co więcej, korzysta z niego także społeczność lokalna, która zyskuje rozwiązanie istotnego problemu społecznego lub gospodarczego. Aby zrozumieć, jak to działa i jakie daje korzyści różnym uczestnikom procesu, przyjrzyjmy się pewnej śląskiej gminie.  

Napis: E-pionier motorem innowacji. W tle: osoba pisząca na laptopie

Czyste powietrze

W trosce o czyste powietrze coraz więcej samorządów w całej Polsce podejmuje działania, które mają na celu walkę ze smogiem. Również gmina Jaworze zmierzyła się z tym wyzwaniem. Zadań było kilka. Po pierwsze, należało zapewnić mieszkańcom dostęp do informacji o stanie powietrza. Po drugie, uświadomić społeczeństwu, że ma realny wpływ na ten stan. Po trzecie, usprawnić pracę urzędników, czyli częściowo zautomatyzować obowiązki, które wynikają z programu „Czyste powietrze”. Wszystkie te zadania połączyło wspólne zalecenie – mają być one zrealizowane możliwie tanio. Pojawiła się myśl – a gdyby tak jedna aplikacja mogła służyć samorządom, urzędnikom i mieszkańcom? Umożliwiałaby monitorowanie jakości powietrza i podejmowanie wspólnych działań na rzecz jego czystości. Na rynku nie było gotowego i przystępnego cenowo rozwiązania. Udało się je wypracować i wprowadzić właśnie dzięki zaangażowaniu informatyków, którzy działają w programie e-Pionier. Tak powstał MeteoAlert. 

MeteoAlert to system informatyczny, który służy do:

  • monitorowania jakości powietrza,
  • analizy zjawisk pogodowych,
  • inwentaryzacji budynków pod kątem sposobu ich ogrzewania,
  • zdalnej komunikacji pomiędzy samorządami a mieszkańcami. 

Na stronie internetowej Geoportal 2 znajdziemy mapę cyfrową. Zawiera ona informacje na temat:

  • jakości powietrza,
  • poziomie wód,
  • poziomie hałasu i napromieniowania,
  • nadchodzących burzach. 

Wspólna sprawa

Współpraca i dobra komunikacja z mieszkańcami jest dla każdej gminy bardzo ważnym aspektem w walce o poprawę jakości powietrza. Coraz więcej osób sprawdza nie tylko prognozę pogody, ale także to, jakim powietrzem oddycha. Jest to szczególnie istotne dla rodziców małych dzieci oraz kobiet w ciąży. Dlatego też mieszkańcy oczekują rzetelnej informacji o jakości powietrza w swoim bezpośrednim otoczeniu. Dzięki MeteoAlert mają na bieżąco pełen obraz sytuacji. 

MeteoAlert, poza precyzyjnym monitorowaniem jakości powietrza i zjawisk atmosferycznych, umożliwia także urzędom ostrzeganie mieszkańców o niebezpieczeństwach i anomaliach pogodowych. System wykorzystuje różne kanały komunikacji: SMS-y, e-maile, powiadomienia aplikacji, a nawet e-Tablice miejskie. Natomiast mieszkańcy za pomocą aplikacji mogą zgłosić urzędnikom przypadki zanieczyszczania środowiska. Wystarczy oznaczyć na mapie miejsce, w którym dochodzi do łamania przepisów.  

Z punktu widzenia samorządu jest to rozwiązanie wygodne i łatwe w konfiguracji oraz utrzymaniu. Koszty jego wprowadzenia i utrzymania infrastruktury są niskie. Mieszkańcy korzystają z niego bezpłatnie i mają dostęp do informacji 24 godziny na dobę. MeteoAlert został już przetestowany przez gminy Jaworze i Piastów. Chcą go wypróbować następne miasta, między innymi Lublin oraz Rybnik. Można to zrobić bezpłatnie. Wcześniej trzeba jedynie wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie meteoalert.pl 

Jak doszło do powstania MeteoAlertu

MeteoAlert powstał dzięki nowatorskiemu projektowi e-Pionier, finansowanemu z Funduszy Europejskich z Programu Polska Cyfrowa oraz budżetu państwa. Celem inicjatywy jest wsparcie utalentowanych programistów w realizacji pomysłów, które rozwiązują istotne problemy społeczne i gospodarcze. Jego kluczowym elementem są działania o charakterze „win-win” (obopólnie korzystne). Programiści mają szansę rozwijać swój potencjał i pomysły, a instytucje publiczne rozwiązywać ważne problemy. Działanie e-Pioniera organizacyjnie oparte jest o nowatorską formułę tzw. zamówienia przedkomercyjnego. 

Zamówienie przedkomercyjne to innowacyjny instrument zamówień publicznych. Został stworzony po to, by angażować ludzi i podmioty „z pomysłem” w tworzenie rozwiązań, które odpowiadają na ważne wyzwania społeczne. 

Jak zamówienie przedkomercyjne działa w praktyce?

Realizacja procesu przebiega w kilku krokach.

  • Jednostka publiczna (np. szpital czy gmina) definiuje problem i zapotrzebowanie na usługę.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w konkursie wybiera tzw. akcelerator, czyli doświadczony podmiot z danej dziedziny.
  • Akcelerator zamawia potrzebne nowatorskie rozwiązania w kilku niezależnych źródłach skupiających programistów oraz dofinansowuje, nadzoruje i aktywnie ich wspomaga w realizacji zadań.
  • We współpracy z podmiotem, który zgłosił zapotrzebowanie, powstaje kilka innowacyjnych rozwiązań tego samego problemu (od koncepcji aż po prototyp).
  • Wybrane rozwiązanie – to, które najlepiej spełnia potrzeby zamawiającego – jest wprowadzane w życie. 

Z korzyścią dla obu stron

Taka konstrukcja oznacza szereg korzyści zarówno dla tych, którzy mają zapotrzebowanie na określoną usługę, jak i dla twórców innowacyjnych rozwiązań. Dla zgłaszających ważna jest pewność, że otrzymają narzędzie stworzone na miarę ich potrzeb. Jest ono przecież wskazane przez specjalistów jako najlepsze pod kątem technologicznym i ekonomicznym. Programiści natomiast zyskują pieniądze na weryfikację technologiczną i biznesową swoich pomysłów. Otrzymują także doradztwo w zakresie technologii, designu czy prawa własności intelektualnej. Co więcej, korzystają z usług towarzyszących, takich jak mentoring, warsztaty, seminaria czy wizyty studyjne. Dzięki temu biznesowe aspekty innowacji utrzymane są na wysokim poziomie. 

Jesteś pracownikiem instytucji publicznej (ministerstwa, samorządu, placówki medycznej, edukacyjnej itp.) i widzisz istotny problem w obszarze swoich działań? Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z GovTech Polska zapraszają. Wyślij zgłoszenie na adres e-mail: e-pionier@ncbr.gov.pl lub na Platformie GovTech.

Zgłoszenie powinno zawierać następujące informacje:

  • krótki opis problemu,
  • czy na rynku istnieją zbliżone rozwiązania?
  • kto będzie korzystał z rozwiązania?
  • szacunkowy koszt realizacji projektu,
  • oczekiwany termin realizacji projektu,
  • dane kontaktowe.

 Problemy, które mogą być rozwiązane przy pomocy technologii informatyczno-komunikacyjnych zostaną przeanalizowane i skierowane do realizacji.