Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Innowacje są dla Ciebie. Nie musisz być Einsteinem

„Żeby wprowadzać innowacje, trzeba mieć własny dział badań…”. „Nie mamy dużego budżetu na taką działalność…”. „Innowacje są dobre dla firm IT, a my jesteśmy rodzinnym biznesem…”. Wokół innowacji narosło wiele mitów. Stąd właśnie wziął się pomysł na ogólnopolską kampanię informacyjną. Czas by je rozwiać!

Gdzie można nas obejrzeć? W marcu z tematem innowacji będziemy wszędzie: w telewizji, radio, prasie i internecie, a także na ulicach, w formie reklamy outdoorowej. Chcemy odczarować pojęcie innowacji i pokazać polskim przedsiębiorcom, jak skutecznie sięgnąć po Fundusze Europejskie – teraz i w przyszłości - by je sfinansować.

Na stronie internetowej www.DotacjeNaInnowacje.gov.pl znajdziesz niezbędną wiedzę o tym, jak tworzyć innowacje i jak uzyskać na nie pieniądze z Funduszy Europejskich. Praktyczne porady i wskazówki będziemy publikować również na ogólnopolskich i branżowych portalach internetowych, a także w prasie.

Mit nr 1: rodzinna firma z tradycjami to nie miejsce na innowacje

To nieprawda! Innowacje można wprowadzać w każdej firmie, dużej i małej. Innowacją jest wszystko to, co zmienia na lepsze daną organizację albo jej produkt czy usługę. Na takie właśnie – usprawnienia pozornie drobne, ale stanowiące nowość dla danego przedsiębiorca – można również otrzymać unijną dotację. Zresztą, tradycja i innowacje wspaniale się łączą.

To dlatego bohaterami spotu, stanowiącego oś naszej kampanii, zostali Antoni Senior i Antoni Junior Piskorkowie. Ich rodzinna piekarnia Piskorek działa nieprzerwanie w małopolskiej Nowej Wsi od 1938 roku, a w samym zakładzie pracuje już czwarte pokolenie piekarzy. Państwo Piskorkowie cały czas pracują zresztą na przedwojennych, oryginalnych przepisach. Czy to na zakwas na chleb, zawierający unikalną mikroflorę, czy na żur, z którego słyną w okolicy.

 A gdzie innowacje?

Właściciele piekarni sięgnęli po dotacje z Programu Inteligentny Rozwój i budżetu państwa. Dzięki nim stworzyli unikalny sposób wytwarzania pieczywa na naturalnym, spontanicznym zakwasie. Oparli go o autorską linię produkcyjną. Dzięki temu teraz ich wypieki mogą trafić na znacznie więcej stołów niż wcześniej.

Mit nr 2: żeby wdrażać u siebie innowacje, musisz mieć własny dział badań, znać się na nowych technologiach, dysponować zespołem ekspertów

Nie bez powodu w spocie telewizyjnym i radiowym pojawia się również Albert Einstein, bo… nie musisz nim być, by tworzyć innowacje. Oczywiście, możesz swoje zmiany oprzeć na nowej technologii czy wdrożyć wyniki własnych badań. Ale również dobrze możesz np. ulepszyć swój produkt, chociażby zmieniając jego design czy usprawnić proces obsługi klienta. Tak, to również innowacje – bo są nowością w Twojej firmie. I na takie projekty również możesz otrzymać pieniądze z Funduszy Europejskich i polskiego budżetu.

Jeśli natomiast myślisz o innowacjach raczej w kontekście prac badawczo-rozwojowych, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość.

Nie musisz dysponować własnym laboratorium czy działem B+R. Prace badawczo-rozwojowe możesz po prostu kupić od jednostki naukowej, np. uczelni czy instytutu.

Fundusze Europejskie, a konkretnie Program Inteligentny Rozwój, przewidują również taką możliwość.

Mit nr 3: lepiej oszczędzić na innowacjach, zwłaszcza teraz

Nie do końca. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w sytuacji kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 dodatkowe koszty związane z innowacjami to niepotrzebne obciążenie dla budżetu firmy.

Ale doświadczenia polskich przedsiębiorców pokazują, że innowacje pomagają zwiększyć sprzedaż, podnieść jakość produktów czy budować markę. To wszystko w oczywisty sposób przekłada się na większe zyski. Innowacje pozwalają również budować przewagę konkurencyjną na rynku, która podczas ekonomicznego kryzysu jest na wagę złota. Strategia rozwoju firmy, oparta na innowacjach, może więc pomóc jej przetrwać na rynku i zyskać nowych klientów.

Ale co najważniejsze: w sfinansowaniu innowacji pomogą Ci Fundusze Europejskie. Zarówno w formie bezzwrotnej dotacji, jak i pożyczek czy innych instrumentów zwrotnych. Wszystkie niezbędne informacje zgromadziliśmy dla Ciebie na tej stronie.

W zakładce "Jak sfinansujesz Twoją innowację" znajdziesz aktualnie trwające nabory wniosków, w których możesz ubiegać się o pieniądze na swój innowacyjny pomysł

Mit nr 4: żeby myśleć o dotacji, musisz mieć już konkretny, rozpisany pomysł na innowację

I tak, i nie. Rzeczywiście, na samym etapie składania wniosku, musisz dokładnie i konkretnie opisać swój pomysł, żeby umożliwić ekspertom jego ocenę. Ale mamy i dobrą wiadomość: pomożemy Ci w tym.

By wesprzeć polskich przedsiębiorców, już kilka lat temu uruchomiliśmy bezpłatne narzędzie STEP (Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł). Składają się na nie dwie ścieżki.

Pierwsza – gdy masz już pomysł. Wystarczy, że opiszesz go w prostym, internetowym formularzu, a eksperci ocenią go i pomogą dopasować do niego odpowiednie źródło finansowania.

Druga ścieżka – Innovation Coach - to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą wprowadzić u siebie innowacje, ale nie wiedzą jak. Jeśli wypełnisz prosty formularz internetowy, zgłosi się do Ciebie konsultant, coach innowacji, który przeanalizuje Twoją branżę i środowisko, w którym działasz, a także zbada możliwości i potencjał Twojej firmy. Specjalnie dla Ciebie przygotuje raport, w którym przedstawi Ci różne kierunki rozwoju, know-how, a także wskaże Ci możliwości sfinansowania innowacji.

Zajrzyj na zakładkę "Masz wątpliwości? Zapytaj ekspertów". Tam dowiesz się więcej o bezpłatnym narzędziu STEP i tym, jak z niego skorzystać. 

Mit nr 5: aktualnie oferta Funduszy Europejskich nie przewiduje żadnego naboru, w którym możesz wziąć udział, więc innowacje nie są dla Ciebie

To nieprawda! Unijny budżet ma to do siebie, że projektowany jest na 7 lat w tzw. perspektywach finansowych. Obecna, przewidziana na lata 2014-2020 właśnie się kończy, siłą rzeczy kurczy się więc pula środków do rozdania, również na innowacje.

Cały czas trwają jednak intensywne prace nad uruchomieniem kolejnej perspektywy, 2021-2027. Niedawno rozpoczął się etap konsultacji społecznych jej założeń. Na pewno jednak jednym z jej priorytetów będzie kwestia wsparcia polskich przedsiębiorców i rozwijanie ich potencjału innowacyjnego.

Wszystkie aktualne informacje na temat postępu prac znajdziesz w zakładce „Poznaj Fundusze Europejskie 2021-2027”.

Nasza kampania informacyjna z założenia jest długofalowa. Nie tylko ze względu na okres, w którym przypada, między kolejnymi perspektywami. Ale również dlatego, że innowacje i nowe pomysły wymagają czasu na ich opracowanie. 

***

Nic nie przekonuje tak jak czyjaś historia i sukces. Jeśli wahasz się, czy innowacje są dla Ciebie, odwiedź zakładkę „Zobacz, jak zrobili to inni”. Znajdziesz tam wiele przykładów przedsiębiorców, którzy po to, by zmienić swoje usługi i firmy, sięgnęli po unijne dotacje.

Wejdź również na serwis MapaDotacji.gov.pl. Zbieramy tam informacje o wszystkich projektach, które kiedykolwiek były realizowane w Polsce z udziałem unijnych pieniędzy. W wyszukiwarce w filtrach wybierz kategorię dotacji „badania, rozwój, innowacje” i… zobacz, ile przedsięwzięć wsparły Fundusze Europejskie. Na pewno wśród nich znajdziesz i takie, które dotyczą Twojej branży.

Może i Ty dołączysz do tego grona?