Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Cash lajf balans - czyli jak robić biznesy

Już piętnaście lat temu Vavamuffin śpiewał, że młodych ciągnie do biznesu. „Każdy małolat kombinuje, szybko zarobić cash”. Jednak autorzy piosenki podkreślają, że niekoniecznie jest to godny naśladowania sposób robienia biznesu, dlatego w najnowszej kampanii chcemy dać odpowiedź jak „zrobić legalny biznes, prowadzić jakiś sklep”.

12 października 2020 roku wystartowaliśmy z kampanią Cash Lajf Balans dot. przedsiębiorczości, skierowaną do młodych ludzi z Polski Wschodniej. Dlaczego? Bo według badań coraz mniej młodzieży myśli w ogóle o tym, żeby prowadzić własny biznes. Bo od lat szerzy się trend wyjazdu do wielkich miast i przenoszenia swojego życia tam. Nie musi tak być. Polska Wschodnia może być dobrym miejscem na biznes. Co więcej, nasze dotychczasowe akcje edukacyjne pokazały, że dobrych pomysłów na biznes wśród młodych ludzi nie brakuje. Dlatego chcemy iść o krok dalej i spróbować przekonać ich, że bycie własnym szefem to dobre rozwiązanie.

Logo Kampanii Cash Lajf Balans

Jakie dotarcie na starcie?

Młodzież czerpie informacje z Internetu, dlatego postanowiliśmy właśnie tam osadzić naszą kampanię. Stworzyliśmy cykl ośmiu niezwykłych filmów i umieściliśmy je na kanale kampanii na YouTube. W każdym z filmów młodzi przedsiębiorcy z Polski Wschodniej dzielą się własną historią początków swoich firm. Podpowiadają, co robić na starcie, dokąd iść po cash (pieniądze), jak się zarejestrować, by legalnie prowadzić firmę, oraz radzą nad czym się zastanowić przed wejściem na rynek.

Filmy pokazują, że to nie wiek i doświadczenie, ale przede wszystkim pomysł i dobra strategia determinują sukces. Bohaterowie naszych filmów niedawno sami zajmowali szkolne lub uniwersyteckie ławki, a dzisiaj prowadzą własne biznesy. Więc nie ważne czy masz 18, czy 50 lat – biznes nie pyta o wiek.

Cash Lajf Balans

W edukację przez grywalizację

Obejrzymy filmy i co dalej? – zapytają nas nastolatki. Odpowiedź jest prosta – czas się zmierzyć w grze. Umiesz w biznesy? Poprowadzisz z sukcesem cukiernię czy rozwiniesz edukacyjnego robota? Znasz Business Model Canvas? Zapraszamy młodzież, żeby zweryfikowała swoją przedsiębiorczą wiedzę i nie zapomniała o balansie z lajfem (życiem).

Nasza gra w tym pomaga. Trochę w niej symulacji jak rozwija się biznes, trochę quizów z przedsiębiorczości. Wszystko po to, żeby zachęcić młodzież do zgłębiania biznesowej wiedzy, do ćwiczenia podejmowania decyzji. Dodatkowo, zdobywając kolejne poziomy, użytkownicy mogą ścigać się ze znajomymi i porównywać wyniki.

Jednak nie tylko o biznes tu chodzi. W grze udaje nam się przekazać, że nie samą pracą człowiek żyje. Trzeba regenerować własną energię życiową, by móc z jej użyciem rozwijać biznes. Bo żeby mieć cash, trzeba mieć też lajf i w tym wszystkim umieć zachować balans. Niesamowicie ważne jest, aby młodzi ludzie pamiętali o tworząc własne firmy. Rozwijanie pasji można wykorzystać w rozwoju firmy, a spokój ducha powoduje, że jesteśmy efektywniejsi w pracy. Zachowanie odpowiedniego balansu sprawia, że stres który generuje praca jest łatwiejszy do okiełznania.

Gra jest dostępna do bezpłatnego pobrania w sklepach Google Play i App Store

Bo wiedza to najlepsza inwestycja

Choć czasy, w których się znaleźliśmy są trudne – to my nie odpuszczamy. Próbujemy się do nich dostosować i mimo wyjątkowych warunków – nadal edukować. Wyszliśmy więc naprzeciw potrzebom nauki zdalnej i udostępniliśmy szereg atrakcyjnych scenariuszy lekcji nauczycielom. Scenariusze można wykorzystać na języku polskim i angielskim, informatyce oraz standardowo – na lekcji przedsiębiorczości, naturalnie także online. Scenariusze mogą służyć uczniom do pracy samodzielnej. Po ich przejściu gra nie będzie miała przed nimi tajemnic.

Warto przekonywać młodych ludzi do tego, żeby próbowali w biznesy. Często to właśnie oni są pomysłodawcami rozwiązań, na które starsze pokolenie nigdy by nie wpadło. Dlaczego? Bo młodzież, nie wie, że coś jest niemożliwe do zrobienia i właśnie dlatego to robi. W tym tkwi siła młodości, której my chcemy nadać kierunek. A jak zrobić to lepiej, jeśli nie przez edukację?

***

Kampania współfinansowana z Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia.