Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Nowy nabór projektów w ramach instrumentu „Łącząc Europę” już uruchomiony!

Komisja Europejska wraz z Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci ogłosiła 15 listopada 2019 roku nabór wniosków z sektora transportu w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – Transport Blending Facility.

Konkurs będzie realizowany w naborze ciągłym, do czasu wykorzystania środków, najpóźniej do marca 2021 roku. Szacunkowy budżet konkursu wynosi 198 mln euro.

CEF Transport Blending Facility wspiera dwa obszary:

  1. Rozwój paliw alternatywnych,
  2. Rozwój Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

CEF Transport Blending Facility jest instrumentem umożliwiającym specyficzny montaż finansowy zakładający udział na poziomie projektu środków bezzwrotnych (unijna dotacja z CEF) oraz środków zwrotnych, pochodzących z akredytowanych przez Komisję Europejską instytucji finansowych.

Wsparcie CEF z Blending Facility będzie kierowane do projektów posiadających ograniczoną rentowność finansową, ale mających potencjał przyciągania finansowania rynkowego. Decyzja o udzieleniu dofinansowania CEF będzie oparta na harmonogramie dla projektów gotowych do wdrożenia, czyli projektów inwestycyjnych. O wyborze projektów - poza ich dojrzałością - będzie decydowała kolejność zgłoszeń. Nowa formuła konkursowa nie określa jednej daty końcowej na składanie wniosków o dofinansowanie, dlatego też największe szanse na uzyskanie wsparcia CEF mają projekty, dla których wnioski zostaną przekazane do KE w pierwszej kolejności. Ostatecznym terminem złożenia wniosku jest marzec 2021 r., o ile wcześniej dostępne środki nie zostaną wyczerpane.

Paliwa alternatywne

W zakresie priorytetu 1 dotyczącego rozwoju paliw alternatywnych wysokość możliwego do uzyskania dofinansowania z CEF Blending Facility przedstawia poniższa tabela:

Wysokość możliwego do uzyskania dofinansowania z CEF Blending Facility w zakresie priorytetu 1. dotyczącego rozwoju paliw alternatywnych
Rodzaje technologii paliw alternatywnych Infrastruktura
Aktywa ruchome - jako koszt kwalifikowalny rozumiana jest różnica między kosztem rozwiązania konwencjonalnego i kosztem rozwiązania innowacyjnego



Ciężarówki i autobusy Statki Lokomotywy
CNG 10% 10% - -
LNG 10%

10%;

w odniesieniu do ciężarówek wysokość grantu nie może przekroczyć 3000 EUR dla jednego pojazdu

15%;

20% dla statków żeglugi śródlądowej

-
Energia elektryczna

15%;

20% dla infrastruktury ładowania dedykowanej dla autobusów w transporcie publicznym

20% 20% -
Wodór 20% 20% 20% 20%

Zgodnie z określonymi przez Komisję Europejską zasadami wysokość wnioskowanego dofinansowania z CEF wynosić będzie co najmniej 1 milion euro. Jednocześnie wartość finansowania zwrotnego dla projektu powinna wynieść 5 milionów euro, a w przypadku pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego 12,5 miliona euro.

Projekty dotyczące rozwoju paliw alternatywnych powinny być zlokalizowane bezpośrednio na sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) lub maksymalnie w odległości do 10 km od trajektorii tej sieci. Możliwa jest również lokalizacja projektów w miastach (węzłach) sieci bazowej TEN-T ujętych w załączniku nr II.1 i II.2 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Na zasadzie odstępstwa, do 20% planowanego budżetu projektu może być przeznaczone na sfinansowanie robót zlokalizowanych na sieci kompleksowej TEN-T.

Prace związane z pojazdami dotyczącymi wdrożenia paliw alternatywnych są kwalifikowalne pod warunkiem, że są wykorzystywane w ramach sieci TEN-T.

Rozwój ERTMS

W zakresie priorytetu 2 dotyczącego rozwoju Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) dofinansowanie zostało określone jako wkład jednostkowy. Szczegóły dotyczące wielkości wsparcia oraz kwalifikowania kosztów zostały określone przez Komisję Europejską w Decyzji zatwierdzającej użycie wkładu jednostkowego dla wsparcia rozwoju ERTMS w ramach instrumentu „Łącząc Europę (CEF) w sektorze transportu” z dnia 20 lutego 2019 roku, która jest dostępna na stronie Komisji Europejskiej.

Kwalifikujące się projekty muszą dotyczyć wdrożenia systemów spełniających wymagania poziomu 3 (Baseline 3).

Okres kwalifikowalności kosztów zgłaszanych projektów zaczyna się najwcześniej od dnia złożenia wniosku w konkursie i trwa do zakończenia projektu, najpóźniej do 31 grudnia 2023 r.

Informacje dotyczące ogłoszonego konkursu znajdują się na stronie Komisji Europejskiej.

Wsparcie dla wnioskodawców

W naborze wniosków, jako Partnerzy Wdrażający (instytucje finansowe akredytowane przez Komisję Europejską)  uczestniczą m.in.:

  • Bank Gospodarstwa Krajowego - osobą kontaktową w BGK jest pan Rafał Staśkowiak – mail kontaktowy: rafal.staskowiak@bgk.pl,
  • Europejski Bank Inwestycyjny – mail kontaktowy: info@eib.org.

Procedura przygotowania i oceny wniosków aplikacyjnych

Pierwszym etapem naboru wniosków jest zgłoszenie się wnioskodawcy z propozycją projektu do wybranego Partnera Wdrażającego, który dokonuje wstępnej oceny projektu.

Propozycje projektów, które zostały pozytywnie ocenione przez Partnerów Wdrażających zostają zamieszczone na Liście projektów rekomendowanych do dofinansowania (tzw. Project Pipeline) i przekazane do Komisji Europejskiej. Przyjęcie przez Komisję Europejską Listy projektów rekomendowanych do dofinansowania otwiera możliwość złożenia wniosku aplikacyjnego.

W razie zainteresowania konkursem CEF Transport Blending Facility zachęcamy także do przekazywania do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, do Departamentu Programów Infrastrukturalnych (DPI) na adres cef@miir.gov.pl, krótkiej informacji na temat planowanych projektów zawierającej:

  • krótki opis zakresu i celu projektu;
  • planowany harmonogram realizacji projektu;
  • planowany budżet projektu wraz z wyszczególnieniem źródeł finansowania;
  • wskazanie priorytetu naboru, w ramach którego wpisuje się proponowany projekt.

Wnioski aplikacyjne sporządzone na formularzach ustalonych przez Komisję Europejską i dostępnych na stronie konkursu, wraz z pełną dokumentacją projektową, należy składać do Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Dokumentacja składana jest wraz z Oświadczeniem wnioskodawcy w związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Instrumentu Łącząc Europę.

Weryfikacja dokumentacji aplikacyjnej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej trwa około 10 dni roboczych. Pozytywna weryfikacja kończy się wydaniem poświadczenia Państwa Członkowskiego.

Wnioski o dofinansowanie przed przekazaniem do KE muszą zostać zaakceptowane przez Państwo Członkowskie, tj. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Wnioski aplikacyjne, które uzyskały poświadczenie Państwa Członkowskiego składane są do Komisji Europejskiej w systemie elektronicznym w terminach wskazanych w ogłoszeniu o naborze. Pierwszy termin na przekazanie dokumentów aplikacyjnych do Komisji Europejskiej mija 14 lutego 2020 roku. Kolejne terminy składania wniosków aplikacyjnych do Komisji Europejskiej to (do czasu wyczerpania aplikacji): 15 maja 2020 r., 28 sierpnia 2020 r., 13 listopada 2020 r. i 15 lutego 2021 r.

Następne etapy oceny projektów, w tym finalna decyzja o przyznaniu dofinansowania, realizowane będą na poziomie Komisji Europejskiej (przy wsparciu Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci – INEA).

Komisja Europejska wraz z Agencją Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) zapraszają wszystkich zainteresowanych złożeniem wniosku o dofinansowanie w tym konkursie do udziału w Wirtualnym Dniu Informacyjnym, który odbędzie się 5 grudnia br. Szczegóły organizacyjne znajdują się na stronie INEA.

Jednocześnie zapraszamy do udziału w polskim dniu informacyjnym CEF Info Day 2019 dedykowanym m.in. przedmiotowemu konkursowi i zaplanowanym na 26 listopada br. w Gdyni. W konferencji wezmą udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, INEA, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Gospodarstwa Krajowego, Urzędu Transportu Kolejowego. Szczegóły dotyczące konferencji dostępne są na stronie dedykowanej CEF.