Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Komisja Europejska wraz z Agencją Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci ogłosiła, że planuje kolejny nabór wniosków w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) - Transport Blending Facility.

Szacunkowy budżet konkursu wynosi 198 mln euro. Ogłoszenie naboru wniosków o dofinansowanie powinno nastąpić w lipcu tego roku. Pierwsze wnioski będzie można składać w grudniu 2019 roku, aż do wyczerpania zaplanowanej puli (lub do marca 2021 roku, w trybie kwartalnym).

Obszary wsparcia

CEF Transport Blending Facility będzie wspierał dwa obszary:

  1. rozwój paliw alternatywnych,
  2. rozwój Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

CEF Blending Facility jest instrumentem umożliwiającym specyficzny montaż finansowy zakładający udział na poziomie projektu środków bezzwrotnych (unijna dotacja z CEF) oraz środków zwrotnych, pochodzących z akredytowanych przez Komisję Europejską instytucji finansowych.

Wsparcie CEF z Blending Facility będzie kierowane do projektów posiadających ograniczoną rentowność finansową, ale mających potencjał przyciągnięcia finansowania rynkowego. Decyzja o udzieleniu dofinansowania CEF będzie oparta na harmonogramie dla projektów gotowych do wdrożenia, czyli projektów inwestycyjnych. O wyborze projektów - poza ich dojrzałością - będzie decydowała kolejność zgłoszeń. Nowa formuła konkursowa nie określa jednej daty końcowej na składanie wniosków o dofinansowanie, dlatego też największe szanse na uzyskanie wsparcia CEF mają projekty, dla których wnioski zostaną przekazane do KE w pierwszej kolejności.

Paliwa alternatywne

W zakresie priorytetu 1 dotyczącego rozwoju paliw alternatywnych wysokość możliwego do uzyskania dofinansowania z CEF Blending Facility przedstawia poniższa tabela:

Wysokość możliwego do uzyskania dofinansowania z CEF Blending Facility w zakresie priorytetu 1 dotyczącego rozwoju paliw alternatywnych
Rodzaje technologii paliw alternatywnych Infrastruktura
Aktywa ruchome - jako koszt kwalifikowalny rozumiana jest różnica między kosztem rozwiązania konwencjonalnego i kosztem rozwiązania innowacyjnego



Ciężarówki i autobusy Statki Lokomotywy
CNG 10% 10% - -
LNG 10% 10%; w odniesieniu do ciężarówek wysokość grantu nie może przekroczyć 3000 EUR dla jednego pojazdu 15%;20% dla statków żeglugi śródlądowej -
Energia elektryczna 15%;20% dla infrastruktury ładowania dedykowanej dla autobusów w transporcie publicznym 20% 20% -
Wodór 20% 20% 20% 20%

Zgodnie z określonymi przez Komisję Europejską zasadami wysokość wnioskowanego dofinansowania z CEF wynosić będzie co najmniej 1 milion euro. Jednocześnie wartość finansowania zwrotnego dla projektu powinna wynieść 5 milionów euro, a w przypadku pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego 12,5 miliona euro.

Projekty dotyczące rozwoju paliw alternatywnych powinny być zlokalizowane bezpośrednio na sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) lub maksymalnie w odległości do 10 km od trajektorii tej sieci. Możliwa jest również lokalizacja projektów w miastach (węzłach) sieci bazowej TEN-T ujętych w załączniku nr II.1 i II.2 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Na zasadzie odstępstwa, do 20% planowanego budżetu projektu może być przeznaczone na sfinansowanie robót zlokalizowanych na sieci kompleksowej TEN-T.

Prace związane z pojazdami dotyczącymi wdrożenia paliw alternatywnych są kwalifikowalne pod warunkiem, że są wykorzystywane w ramach sieci TEN-T.

Rozwój ERTMS

W zakresie priorytetu 2 dotyczącego rozwoju Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) dofinansowanie zostało określone jako wkład jednostkowy. Szczegóły dotyczące wielkości wsparcia oraz kwalifikowania kosztów zostały określone przez Komisję Europejską w Decyzji zatwierdzającej użycie wkładu jednostkowego dla wsparcia rozwoju ERTMS w ramach instrumentu „Łącząc Europę (CEF) w sektorze transportu” z dnia 20 lutego 2019 roku, która jest dostępna na stronie Komisji Europejskiej.

Kwalifikujące się projekty muszą dotyczyć wdrożenia systemów spełniających wymagania poziomu 3 (Baseline 3).

Okres kwalifikowalności kosztów zgłaszanych projektów zaczyna się najwcześniej od dnia złożenia wniosku w konkursie i trwa do zakończenia projektu, najpóźniej do 31 grudnia 2023 r.

Informacje dotyczące planowanego konkursu znajdują się na stronie Komisji Europejskiej.

Wsparcie dla wnioskodawców

Wnioski aplikacyjne przed przekazaniem do KE muszą zostać zaakceptowane przez Państwo Członkowskie, tj. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Szczegóły dotyczące procesu składania wniosków na szczeblu krajowym zostaną ogłoszone na etapie publikacji przez KE ogłoszenia o naborze wniosków o dofinansowanie CEF.

Podmioty zainteresowane udziałem w tym konkursie zapraszamy do kontaktu roboczego z pracownikami Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju – mail kontaktowy: cef@miir.gov.pl.