Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
Lipiec 2021 r.Miejsce składania wniosków
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Biuro Podawczo – Kancelaryjne, Pl. Teatralny 2, 87-100 Toruń (parter).
Sposób składania wniosków
Formularz wniosku o dofinansowanie projektu należy w pierwszej kolejności wypełnić i wysłać w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 (dalej: GWD)[1] dostępnym na stronie internetowej: https://generator.kujawsko-pomorskie.pl/.
Następnie należy wydrukować i złożyć ostateczną wersję formularza wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami i pismem przewodnim w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, w terminie naboru. Dokumentację projektową należy złożyć w 1 egzemplarzu, zgodnie z zapisami rozdziału 4 Regulaminu konkursu.
Termin, miejsce i forma składania wniosków o dofinansowanie projektu zostały szczegółowo opisane w rozdziale 4 Regulaminu konkursu.
[1] W przypadku stwierdzenia błędów w funkcjonowaniu Generatora Wniosków o Dofinansowanie, uwagi i błędy należy zgłaszać na adres: generatorwnioskow@kujawsko-pomorskie.pl lub telefonicznie na numer: 56 62 18 316.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
Wniosek o dofinansowanie projektu powinien zostać złożony przez uprawnionego wnioskodawcę, tj.:
- jednostkę samorządu terytorialnego.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Do wsparcia w ramach konkursu przewidziano:
Projekty dotyczące przedsięwzięć z zakresu głębokiej i kompleksowej modernizacji energetycznej budynków publicznych, w tym m.in.:
- ocieplenie obiektu, wymiana pokrycia dachu, okien, drzwi zewnętrznych oraz oświetlenia na energooszczędne wraz z instalacją,
- przebudowa systemów grzewczych (wraz z wymianą i przyłączeniem źródła ciepła), systemów wentylacji i klimatyzacji oraz zastosowanie systemów zarządzania budynkiem,
- realizacja mikrokogeneracji (tj. – proces technologiczny polegający na skojarzonej produkcji energii cieplnej i elektrycznej w oparciu o wykorzystanie urządzeń małych i średnich mocy) lub mikrotrigeneracji (tj. – efektywne wykorzystanie energii elektrycznej, ciepła i chłodu w jednej instalacji) na potrzeby własne,
- budowa i przebudowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach,
- instalacja systemów chłodzących, w tym również z OZE.
Kompleksowa modernizacja energetyczna (głęboka modernizacja energetyczna) – modernizacja energetyczna budynku, rozumiana jako kompleksowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne, zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U z 2020 r. poz. 22 z późn. zm.), w wyniku którego zostaną zmniejszone wartości wskaźników rocznego zapotrzebowania na: energię użytkową, energię końcową oraz nieodnawialną energię pierwotną. W przypadku ulepszenia polegającego na poprawie izolacyjności cieplnej przegród, powinny być spełnione minimalne wymagania dotyczące oszczędności energii i izolacyjności cieplnej określone w przepisach techniczno-budowlanych. Przez przepisy techniczno-budowlane rozumie się rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065).
Przeprowadzona termomodernizacja musi zapewnić zwiększenie efektywności energetycznej o minimum 25%.
Budynek publiczny – budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej (z wyłączeniem obiektów szpitali, których funkcjonowanie w publicznym systemie zdrowia nie wynika z map potrzeb zdrowotnych), społecznej lub socjalnej, sportu oraz prowadzenia pozostałych zadań własnych samorządu terytorialnego, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych na cele mieszkalne np.: akademiki, internaty, bursy, domy zakonne, domy nauczycielskie.
Wymieniony katalog działań nie jest katalogiem zamkniętym. W ramach kompleksowej modernizacji energetycznej mogą być realizowane również inne, niewymienione w katalogu działania, o ile wynikają one z audytu energetycznego i przyczyniają się do osiągnięcia odpowiedniego poziomu efektywności energetycznej.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Instytucja Pośrednicząca ZIT oraz Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym dokona oceny i wyboru projektów w oparciu o kryteria wyboru projektów zatwierdzone uchwałą Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Kryteria wyboru projektów zostały szczegółowo opisane w załączniku nr 5 do Regulaminu konkursu.
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
Maksymalny poziom dofinansowania ze środków EFRR wynosi 85 % wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu, w przypadku projektów nie objętych pomocą publiczną.
Szczegóły odnośnie wysokości zabezpieczenia wkładu własnego znajdują się w kryterium B.5 Prawidłowość określenia wkładu własnego.
W przypadku, gdy projekt realizowany jest na obszarze rewitalizacji wyznaczonym w Gminnym/Lokalnym Programie Rewitalizacji [1], poziom wkładu własnego może ulec zmniejszeniu, jednakże o nie więcej niż 10 punktów procentowych [2] (nie dotyczy projektów, w których wystąpi pomoc publiczna).W przypadku projektów objętych pomocą publiczną maksymalny poziom dofinansowania ze środków EFRR powinien zostać ustalony zgodnie z wymogami właściwych programów pomocowych wskazanych w rozdziale 2 pkt 3 Regulaminu konkursu, z uwzględnieniem limitów związanych ze zwiększeniem efektywności energetycznej wskazanych w kryterium wyboru projektów B.5. Budżet w ramach projektu konstruowany jest indywidualnie dla każdego z budynków objętych projektem.
W odniesieniu do wydatków wspólnych (np. promocja projektu) wkład własny wnioskodawcy nie może stanowić mniej niż uśredniony wkład własny dla każdego z budynków objętych projektem.
[1] Projekt, który uzyskuje punkty w kryterium D.2.12.
[2] Zmniejszony wkład własny należy pokryć wkładem z budżetu państwa. Maksymalny wkład UE powinien być na poziomie, który wystąpiłby w przypadku braku zastosowania zmniejszenia wkładu własnego. Np. w przypadku projektu zwiększającego efektywność energetyczną o 30%, budynku nie będącego obiektem zabytkowym wkład UE może wynieść 65%, wkład z budżetu państwa 10%, a wkład własny 25%. W przypadku adekwatnego projektu realizowanego poza obszarem rewitalizacji montaż finansowy wynosiłby wówczas odpowiednio: wkład UE 65%, wkład własny 35%.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Kwota środków przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach przedmiotowego konkursu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 5 841 591,00 zł, w tym: 5 226 687,00 zł pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR), 614 904,00 zł pochodzących z Budżetu Państwa (dalej: BP).
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin konkursu (PDF 712 KB)– obowiązuje od 13.01.2021r.
Regulamin konkursu (PDF 717 KB) – obowiązywał od 07.12.2020r. do 12.01.2021r.
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie (PDF 874 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór umowy o dofinansowanie (ZIP 5 MB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Procedura odwoławcza została szczegółowo opisana w rozdziale 7 Regulaminu konkursu.
Komunikaty
Komunikat z dnia 10.03.2021r. dotyczący zmiany karty oceny strategicznej ZIT. (PDF 64 KB)
Komunikat dotyczący błędu technicznego w Regulaminie (.pdf) (PDF 124 KB)
Pytania i odpowiedzi
Informacji dotyczących konkursu udzielają pracownicy punktów informacyjnych czynnych w godzinach: poniedziałki 7.30-15.30, wtorki 7:30-17:00, środy, czwartki, 7.30-15.30, piątki 7:30-14:00.
Pytania można zgłaszać również przy pomocy Formularza zgłaszania pytań dotyczących funduszy europejskich: https://mojregion.eu/rpo/punkty-informacyjne/formularz-zglaszania-pytan/.
Informacji dotyczących konkursu udzielają również pracownicy Biura ZIT BTOF w Bydgoszczy pod nr tel. (52) 585 80 93; tel. (52) 585 94 46 (w godzinach: poniedziałki, środy i czwartki od 8.00 do 16.00, we wtorki od 8.00 do 18.00, w piątki od 8.00 do 14.00).
Linki
Link do aktualnej Strategii ZIT
http://zit.btof.pl/dokumenty-strategiczne-zit-btof/strategia-zit-btof-od-dnia-6-08-2019-r