Informacje o naborze
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru
listopad 2018Miejsce składania wniosków
Biuro Podawczo-Kancelaryjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
w Toruniu, Plac Teatralny 2, 87-100 Toruń
Sposób składania wniosków
Formularz wniosku o dofinansowanie projektu należy w pierwszej kolejności wypełnić i wysłać
w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie dla RPO WK-P 2014-2020, dostępnym na stronie www.generator.kujawsko-pomorskie.pl.
Następnie należy złożyć ostateczną wersję formularza wniosku o dofinansowanie projektu wraz
z załącznikami i pismem przewodnim w formie papierowej.Wniosek o dofinansowanie projektu w formie papierowej wraz z pismem przewodnim może być dostarczony:
- osobiście lub przez posłańca (dostarczyciel otrzyma dowód wpływu przesyłki opatrzony podpisem i datą) – decyduje data wpływu do Biura Podawczo-Kancelaryjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu;
- poprzez nadanie w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa pocztowego – decyduje data wpływu do Biura Podawczo-Kancelaryjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
Wnioski o dofinansowanie projektu w formie papierowej można składać w godzinach pracy urzędu, tj. w poniedziałki, środy i czwartki od 7:30 do 15:30, we wtorki od 7:30 do 17:00, w piątki od 7:30 do 14:00.
Na co i kto może składać wnioski?
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie projektu może się ubiegać:
każdy podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
W przypadku realizacji projektu partnerskiego partnerem może być każdy podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
Jednocześnie wnioskodawca i partner (jeśli w projekcie realizuje takie usługi) musi prowadzić w swojej działalności statutowej usługi społeczne (tj. usługi opiekuńcze).
Wnioskodawca zawsze musi prowadzić w swojej działalności statutowej usługi społeczne. W przypadku projektu partnerskiego kiedy realizatorem usług społecznych w projekcie jest zarówno Wnioskodawca jak i Partner to usługi społeczne muszą prowadzić w swojej działalności statutowej zarówno Partner jak i Wnioskodawca. W przypadku projektu partnerskiego, w którym Partner nie realizuje usług społecznych a bierze udział w innego rodzaju działaniach nie jest wymagane, aby prowadził w swojej działalności statutowej usługi społeczne.
W przypadku realizacji w ramach jednego projektu usług społecznych (tj. usług opiekuńczych) i zdrowotnych, ww. podmioty muszą prowadzić w swojej działalności statutowej jednocześnie usługi społeczne (tj. usługi opiekuńcze) i zdrowotne.
Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?
Schemat 1 – Projekty w ramach polityki terytorialnej – OSI, ORSG.
Schemat 2 – Projekty poza polityką terytorialną.
- Wsparcie na rzecz poprawy dostępu do usług opiekuńczych nad osobami niesamodzielnymi, w tym starszymi i z niepełnosprawnościami świadczone w lokalnej społeczności obejmujące:
a) tworzenie i rozwój oferty placówek wsparcia i opieki[1] w tym: i. dziennych domów pobytu,
ii. środowiskowych domów samopomocy,
iii. klubów samopomocy,
iv. mieszkań wspomaganych,
v. innych ośrodkach zapewniających opiekę dzienną i całodobową;
b) rozwój niestacjonarnych usług opiekuńczych w tym:
i. usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania,
o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
ii. usługi dziennych opiekunów, wolontariat opiekuńczy, pomoc sąsiedzka, inne formy samopomocy,
iii. usługi asystenckie;
c) rozwój nowoczesnych technologii w usługach opiekuńczych, np. teleopieka i inne formy niebezpośrednich usług opiekuńczych wykorzystujących nowe technologie, aktywizację środowisk lokalnych w celu tworzenia społecznych (sąsiedzkich) metod samopomocy przy wykorzystaniu nowych technologii;
d) uzupełniająco do typu a, b, c:
i. sfinansowanie wypożyczenia sprzętu niezbędnego do opieki nad osobami niesamodzielnymi lub sprzętu zwiększającego samodzielność osób (w tym pielęgnacyjnego, rehabilitacyjnego i medycznego),
ii. inne usługi zwiększające mobilność, autonomię i bezpieczeństwo osób niesamodzielnych (np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, dowożenie posiłków),
iii. działania ukierunkowane na podnoszenie umiejętności opiekunów faktycznych służące poprawie jakości usług opiekuńczych (m.in.: kształcenie, poradnictwo).
2. Inicjatywy ukierunkowane na rozwój i poprawę dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, obejmujące:
a) usługi szkoleniowe, doradcze i specjalistyczne dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą (rodziny zastępcze, kadry prowadzącej rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego) oraz kandydatów do pełnienia rodzinnej pieczy zastępczej w ww. formach,
b)przejście z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci,
c) działania służące wspieraniu rodzin i osób w wypełnianiu ról społecznych i opiekuńczo-wychowawczych, realizowane przez placówki wsparcia dziennego[2], usługi asystenckie, rodziny wspierające lub inne alternatywne[3] formy wsparcia,
d) poradnictwo rodzinne, obejmujące wsparcie rodziny naturalnej i zastępczej, opieki nad osobą z niepełnosprawnościami, a także terapię rodzinną, świadczone w formach zdeinstytucjonalizowanych jako element procesu aktywizacji społecznej.
3. Usługi w mieszkaniach wspomaganych obejmujące:
a) rozwój usług w mieszkaniach chronionych[4],
b) rozwój usług w mieszkaniach treningowych – pobyt czasowy z uwzględnieniem usług w formie treningów, nauki samodzielności, poradnictwa, pracy socjalnej, zmierzające do całkowitego usamodzielnienia,
c) rozwój usług w mieszkaniach wspieranych.
4.Usługi społeczne wspierające proces aktywizacji społeczno-zawodowej osób bezdomnych.
5.Uzupełniająco usługi wspierające proces aktywizacji społeczno-zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (świadczone wyłącznie w powiązaniu z pozostałymi typami projektów, jako jeden z elementów szerszego, kompleksowego wsparcia zdefiniowanego na podstawie indywidualnej diagnozy uczestników projektów, w tym otoczenia) obejmujące:
a) usługi informacyjne, edukacyjne, terapeutyczne oraz usługi animacyjne wspierające aktywność obywatelską,
b) poradnictwo prawne (w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów),
c) poradnictwo psychologiczne i wsparcie indywidualne/grupowe w zakresie podniesienia kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych, służące przezwyciężaniu nieporadności życiowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenia (w tym tzw. biednych pracujących).
[1] Zapewniających opiekę dzienną/całodobową (o ile stanowią formę usług świadczonych w lokalnej społeczności).
[2] Wsparcie obejmuje zarówno tworzenie nowych placówek, jak również wsparcie istniejących. Wsparcie istniejących placówek jest możliwe wyłącznie, jeżeli nastąpi zwiększenie liczby dzieci w tych placówkach lub rozszerzenie oferty wsparcia. W placówkach wsparcia dziennego w formie opiekuńczej oraz placówkach prowadzonych w formie pracy podwórkowej obowiązkowo realizowane są zajęcia rozwijające co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006, str. 10)
[3] Formy wsparcia niewpisujące się w typ wsparcia nr 1, 2a, 2b, 2d, 3, 4 i 5.
[4] Organizacja mieszkań chronionych musi być zgodna z zapisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć
Kryteria wyboru projektów zostały szczegółowo opisane w Regulaminie konkursu (PDF 984 KB)
Finanse
Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia
Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 85%.
Maksymalny poziom dofinansowania całkowitego projektu wynosi 90%.
Jaka jest pula środków na nabór wniosków?
Wielkość środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w konkursie wynosi:
Schemat 1 – 5 290 408,32 zł
Schemat 2 – 55 256 417,68 zł
Niezbędne dokumenty
Regulamin naboru
Regulamin konkursu obowiązuje od 16 listopada 2018 r. (PDF 989 KB)
Wersje archiwalne:
Regulamin konkursu 180/18 (PDF 984 KB)
Regulamin konkursu obowiązuje od 30 maja 2018 r. (PDF 984 KB)
Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Wzór wniosku o dofinansowanie (PDF 680 KB)
Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem
Umowa o dofinansowanie obowiązuje od 13.03.2019 r. (PDF 1 MB)
Umowa o dofinansowanie - ryczałt obowiązuje od 13.03.2019 r. (PDF 1 MB)
Wersje archiwalne:
Komunikat w sprawie zmian Regulaminu konkursu (PDF 96 KB)
Umowa o dofinansowanie obowiązuje od 09.07.2018 r. (PDF 2 MB)
Umowa o dofinansowanie - ryczałt obowiązuje o 09.07.2018 r. (PDF 1 MB)
Umowa o dofinansowanie (PDF 1013 KB)
Umowa o dofinansowanie - ryczałt (PDF 1001 KB)
Inne ważne informacje
Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?
Procedurę odwoławczą w perspektywie finansowej 2014-2020 reguluje Rozdział 15. Procedura odwoławcza, Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Procedura odwoławcza została szczegółowo opisana w załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu (PDF 984 KB).
Pytania i odpowiedzi
Informacji dotyczących konkursu udzielają:
– pracownicy punktów informacyjnych w godzinach:
poniedziałki i wtorki 7.30-17.30
środy, czwartki, piątki 7.30-15.30
– pracownicy DW EFS – Wydział Wyboru Projektów pod nr tel. 56 652 18 65 w godzinach:
wtorki 11.30 – 12.30 czwartki 12.30 – 13.30.