Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

RPO 2.2

2.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, RPO Zachodniopomorskiego

Zakończony 31.12.2023

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 informuje, że Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego w dniu 17 kwietnia 2023 r. podjął decyzję o wprowadzeniu nowego typu projektu w ramach działania 2.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Wprowadzenie nowego typu projektu skutkuje koniecznością aktualizacji regulaminu naboru w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020.

Wszelkie informacje dotyczące zmiany regulaminu naboru dostępne są na stronie internetowej 2.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego I wzp.pl.

 

Wyniki naboru

 Skład Komisji Oceny Projektów:

Wyniki naboru:

 

 

Informacje o naborze

Planowany termin rozstrzygnięcia naboru

Nie dotyczy.

Miejsce składania wniosków

Pisemny wniosek o przyznanie pomocy można składać osobiście od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30, a także wysłać drogą pocztową lub przesyłką kurierską na adres:

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Wydział Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego
ul. Piłsudskiego 40
70-421 Szczecin.

Sposób składania wniosków

Skuteczne złożenie dokumentacji aplikacyjnej polega na opublikowaniu wniosku wraz z załącznikami w wersji elektronicznej w Serwisie Beneficjenta Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 (LSI2014) w terminie wskazanym w wezwaniu oraz złożeniu do IZ RPO WZ pisemnego wniosku o przyznanie pomocy, podpisanego zgodnie z zasadami reprezentacji obowiązującymi wnioskodawcę, zawierającego właściwą sumę kontrolną, najpóźniej w terminie 7 dni od daty wskazanej w wezwaniu.

Szczegółowe informacje dotyczące sposobu złożenia dokumentacji aplikacyjnej, liczenia terminów oraz dotyczące możliwości dokonywania uzupełnień zawarte są w treści regulaminu naboru.

Na co i kto może składać wnioski?

Kto może składać wnioski?

W ramach Działania 2.2 podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie są:

  • przedsiębiorstwa świadczące usługi publicznego transportu zbiorowego;
  • jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia;
  • jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną;
  • zarządcy infrastruktury kolejowej

wskazane w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (zwanej dalej Strategią ZIT SOM) oraz partnerstwa tych podmiotów.

Na co można otrzymać dofinansowanie/wsparcie?

1. W ramach naboru wsparcie mogą uzyskać wyłącznie projekty realizowane w ramach Strategii ZIT SOM.

2. W ramach naboru wspierane będą działania, których efektem będzie  zwiększenie atrakcyjności transportu miejskiego oraz ograniczenie ruchu drogowego w centrach miast, co w dalszej perspektywie przyczyni się do ograniczenia spadku liczby osób korzystających z transportu publicznego a także zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych między innymi przez transport indywidualny.

3. Wsparcie jest możliwe dla działań podejmowanych na obszarach, dla których stworzony został Plan Gospodarki Niskoemisyjnej oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, jako osobny dokument lub jako element Planu Gospodarki Niskoemisyjnej bądź innego dokumentu strategicznego.

4. W ramach naboru wspierane będą cztery typy projektów:

  • budowa, przebudowa obiektów/systemu infrastruktury zintegrowanego systemu transportu publicznego w celu ograniczenia ruchu drogowego w centrach miast (typ 1);
  • zakup lub modernizacja niskoemisyjnego taboru transportu miejskiego (typ 2);
  • projekty zwiększające świadomość ekologiczną (typ 3).
  • prace przygotowawcze związane z przedsięwzięciami planowanymi do realizacji w perspektywie 2021-2027 (typ 4).

5. W ramach typu 1 mogą być realizowane inwestycje polegajace m.in. na:

  • budowie/przebudowie centrów przesiadkowych;
  • budowie i modernizacji dróg dla rowerów i ciągów komunikacji miejskiej, które będą łączyć poszczególne dzielnice miast z centrami przesiadkowymi oraz które będą alternatywną trasą dojazdu do centrów miast dla transportu indywidualnego;
  • tworzeniu inteligentnych systemów transportu (ITS);
  • budowie obiektów „parkuj i jedź” oraz „Bike&Ride”.

6. W ramach typu 2 wsparciem objęte zostaną projekty, w ramach których planowany jest  zakup pojazdów transportu publicznego niskoemisyjnego i bezemisyjnego, tj. głównie  napędzanych energią ze źródeł  alternatywnych. Paliwa alternatywne to paliwa lub źródła energii elektrycznej wykorzystywane do napędu silników pojazdów samochodowych będące przynajmniej częściowo substytutem dla źródeł energii w transporcie pochodzących z surowej ropy naftowej lub otrzymywanych w procesach jej przetwórstwa, które mogą potencjalnie przyczynić się do wzrostu neutralności klimatycznej transportu i poprawy ekologiczności sektora transportu. Są to w szczególności: energia elektryczna, wodór, biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG) lub gaz płynny (LPG).

Inwestycje w tabor niskoemisyjny i bezemisyjny  mają na celu  stymulowanie rozwoju rynku elektromobilności oraz obniżenie emisji generowanych przez transport w aglomeracjach miejskich.W uzasadnionych przypadkach, tzn. tam gdzie inwestycje w tabor bezemisyjny byłyby całkowicie nieuzasadnione, możliwy jest zakup pojazdów z silnikami hybrydowymi łączącymi paliwo diesel (Euro VI) oraz napęd elektryczny.

Dodatkowo w ramach typu 2 możliwe są wydatki niezbędne do realizacji projektu przyjmujące formę budowy/zakupu infrastruktury jak np. budowa/zakup stacji ładujących dla autobusów elektrycznych, zajezdni lub przebudowy istniejącej infrastruktury w celu dostosowania jej do zakupionych/zmodernizowanych pojazdów.

7. W ramach typu 3 mogą być realizowane projekty polegające m.in. na:

  • modernizacji oświetlenia miejskiego na obszarach miejskich w kierunku jego energooszczędności;
  • działania informacyjno-promocyjne dotyczące np. oszczędności energii, kampanii promujących budownictwo zeroemisyjne lub niskoemisyjny transport.

8. W ramach typu 4 wsparciem objęte będzie przygotowanie dokumentacji dla przedsięwzięć zgodnych z celem działania, niezbędnej do realizacji inwestycji w ramach zrównoważonej multimodalności mobilność miejskiej, w szczególności:

  • specjalistyczne ekspertyzy, badania, analizy techniczne, finansowe, ekonomiczne, prawne;
  • studia wykonalności, biznes plany;
  • dokumentacja dotycząca postępowania w ramach oceny oddziaływania na środowisko;
  • dokumentacja projektowa, techniczna, projektowo – budowlana.

 

Kryteria wyboru projektów/przedsięwzięć

  1. Kryteria wyboru projektów obowiązujące przed nowelizacją ustawy wdrożeniowej, która weszła w życie z dniem 2 września 2017 r. (PDF 1,97 MB)
  2. Kryteria wyboru projektów zaktualizowane w związku z nowelizacją ustawy wdrożeniowej, która weszła w życie z dniem 2 września 2017 r. (PDF 1,97 MB)

Finanse

Poziom dofinansowania projektu/przedsięwzięcia

85% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Jaka jest pula środków na nabór wniosków?

  1. Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów wynosi łącznie 59 998 528 EUR (pięćdziesiąt dziewięć milionów dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem tysięcy pięćset dwadzieścia osiem 00/100 EUR). Na dzień aktualizacji niniejszego regulaminu kwota ta w PLN wyliczona w oparciu o kurs Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego ww. aktualizację – z zastrzeżeniem pkt 4 – wynosi 280 871 109,13 PLN (słownie: dwieście osiemdziesiąt milionów osiemset siedemdziesiąt jeden tysięcy sto dziewięć 13/100 PLN). Dostępność środków na dofinansowanie danego projektu zależy od wielkości uprzednio zakontraktowanych w ramach Działania 2.2 środków, jak również kursu euro właściwego dla miesiąca podpisania umowy o dofinansowanie tego projektu (kurs Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc podpisania umowy o dofinansowanie).
  2. Dostępność środków na dofinansowanie danego projektu zależy od wielkości uprzednio zakontraktowanych w ramach Działania 2.2 środków, jak również kursu euro właściwego dla miesiąca podpisania umowy o dofinansowanie tego projektu (kurs Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc podpisania umowy o dofinansowanie).

 

Niezbędne dokumenty

Regulamin naboru

1. Regulamin naboru (projekty, dla których wezwanie do złożenia wniosku o dofinansowanie nastąpiło przed 22 listopada 2017 r.)

2.  Regulamin naboru (projekty, dla których wezwanie do złożenia wniosku o dofinansowanie nastąpiło od 22 listopada 2017 r.)

Wzór wniosku o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Stanowi załącznik do Regulaminu naboru.

Wzór umowy o dofinansowanie/o objęcie wsparciem

Stanowi załącznik do Regulaminu naboru.

Inne ważne informacje

Jakie środki odwoławcze przysługują składającemu wniosek?

W przypadku negatywnej oceny projektu wnioskodawcy nie przysługuje protest.

Pytania i odpowiedzi

Pytania prosimy kierować mailowo na adres: wwrpo@wzp.pl lub telefonicznie pod numerem: 91 45 28 814 lub 91 45 28 815.

Linki

Serwis Beneficjenta Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020

 

Wersje archiwalne dokumentów

 

Ogłoszenie o naborze w Serwisie Programu Regionalnego Województwa Zachodniopomorskiego